تدوین طرح جامع فلزات غیرآهنی

وزیر صنایع و معادن در بازدید از مجتمع مس سرچشمه گفت: طرح جامع تولید فلزات غیرآهنی در وزارت صنایع و معادن تدوین شده و مهم‌ترین بخش آن، توسعه صنایع مس کشور است. علیرضا طهماسبی با ابزار خرسندی از این بازدید اظهار داشت: مس، جزو صنایع استراتژیک است و به همین دلیل، باید برنامه میان‌مدت و درازمدتی برای توسعه این صنعت تدوین شود طوری که در جهت تامین نیازهای صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی نیز هدایت شود. گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران حاکی است، وی در رابطه با اصل ۴۴ و اجرایی شدن ابلاغ‌های مقام معظم رهبری گفت: با امکاناتی که فراهم شده و انگیزه‌هایی که ایجاد شده است امیدواریم در راستای اهداف برنامه چهارم توسعه، تولید مس به مرز ۵۰۰هزار تن افزایش پیدا کند.دکتر طهماسبی به طرح‌های توسعه صنایع مس ایران اشاره کرد و افزود: هشت طرح اصلی توسعه صنایع مس ایران نهایی شده است و باید با استفاده از توان مالی و اعتباری و فنی و مهندسی بخش‌خصوصی این طرح‌ها با سرعت به مرحله اجرا برسد.

وزیر صنایع و معادن سرمایه‌گذاری در معادن متوسط و کوچک را ضروری دانست و گفت: اگر بخواهیم به اهداف برنامه‌ توسعه اقتصادی کشور در حوزه صنایع غیرفلزی دست پیدا کنیم باید در بخش اکتشاف کار بیشتری صورت گیرد و با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، معادن کشور با شتاب بیشتری توسعه یابد.

ذخایر فلز مس

در این دیدار، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با ارائه گزارشی از وضعیت صنعت مس ایران گفت: در حال حاضر از مجموع ذخایر معادن مس سرچشمه، میدوک و سونگون امکان برداشت ۸میلیون تن فلز قطعی مس وجود دارد و برنامه ما افزایش این مقدار تا سطح ۱۴میلیون تن فلز قطعی قابل برداشت می‌باشد. علی‌اصغر پورمند همچنین گفت: کمربند مس‌خیز ایران در مسیر خود ۸۰۰ نقطه با پتانسیل قدیمی دارد که هم‌اکنون در طرح پوشش اکتشافی قرار گرفته است.این مناطق شامل سرچشمه، میدوک، سونگون، علی‌آباد یزد، سیستان و بلوچستان و احتمالا چند منطقه در زنجان خواهد بود.وی افزود: در ایران در حال حاضر با تولید ۲۰۰هزار تن مس کاتد در رتبه بیستم تولیدکنندگان مس جهان قرار دارد و با اجرای طرح‌های توسعه، ظرفیت تولید مس کاتد در کشور به ۴۴۰هزار تن خواهد رسید.

شرکت مس سال گذشته با تولید ۲۰۰هزار تن مس پالایش شده، رکورد تازه‌ای در تولید این محصول در کشور به جای گذاشت.