به‌‌رغم این‌که در سال ۸۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه مربوط به خرید ۵۵۰ هزار تن کود شیمیایی را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد، اما مناقصه خرید به طور کامل برگزار نشد. رضا کریمی، رییس ‌انجمن صنفی تولیدکنندگان کود شیمیایی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: مرحله اول مناقصه خرید ۸۰هزار تن بود که در اوایل سال ۸۵ برگزار شد، اما شرایط حضور در مرحله دوم مناقصه برای خرید ۳۷۵هزار تن کود شیمیایی باقیمانده با تاخیری شش ماهه در اسفندماه اعلام شد که درنهایت انجام مناقصه به سال ۸۶ موکول شد.

وی با اشاره به قول مسوولان که تعهد کردند مناقصه را در اردیبهشت ماه برگزار کنند، افزود: زمانی که از مسولان مربوطه علت تاخیر مناقصه را پرسیدیم، به ما جواب دادند که مدیران پیشین بودجه را مصرف کرده‌اند و هم‌اکنون بودجه‌ای برای برگزاری مناقصه نداریم.

کریمی همچنین توضیح داد: در مناقصه امسال شرکت خدمات حمایتی مسوولیت تامین مواد اولیه کود شیمیایی را نیز به تولیدکنندگان واگذار کرده ‌است. این در حالی ‌است که این اقدام ناگهانی بوده و تولیدکنندگان هنوز تخصص لازم و آشنایی کافی را با بازارهای جهانی برای خرید مواد اولیه ندارند.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان کود شیمیایی با اشاره به این‌که شرکت خدمات حمایتی برای تهیه و توزیع کودشیمیایی به ازای هر کیلو بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان هزینه‌های پرسنلی دارد، پیشنهاد کرد: اگر مسوولیت تهیه و توزیع کودشیمیایی به انجمن واگذار شود، دولت نیز از پرداخت هزینه‌های بیهوده معاف می‌شود.

هم‌اکنون کودشیمیایی در انحصار دولت قرار دارد به‌این معنا که یارانه‌ای از جانب مجلس تصویب می‌شود و دولت با عاملیت وزارت جهاد کشاورزی کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان را خریداری می‌کند و به‌این علت که تعداد تولیدکنندگان داخلی زیاد است هر ساله مناقصه‌ای را برای خرید کودشیمیایی برگزار می‌کند.