بهره‌برداری از کارخانه استحصال طلا و نقره در سراب، سالانه بیش از ۶۰‌میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت. هر چند این طرح در دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شده است. غلامرضا نقی پور، مجری طرح استحصال طلای سراب، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح مذکور قابلیت استفاده جهت استحصال طلا از ذخایر اکسیده و سولفوره را دارد، گفت: مجوز لازم برای ساخت کارخانه‌ به منظور اجرای این طرح در سال ۸۱ صادر و مدت زمان لازم برای احداث آن ۲۴ ماه پیش‌بینی شده است.

وی ظرفیت اسمی این کارخانه را ۴۲ تن شمش طلا و نقره عنوان کرد و گفت: این میزان براساس عیار کنسانتره قابل افزایش است.

وی با بیان این که روش‌های قدیمی استحصال طلا مورد استفاده در کشور دارای آلودگی زیست محیطی و مصرف بالای سوخت‌های فسیلی است، تصریح کرد: کارخانه استحصال طلا در سراب از مدرن‌ترین روش‌های موجود در دنیا برخوردار است و با اجرای آن امکان استحصال عناصر فلزی از پسماندهای حاصل از کارخانه‌های مختلف موجود در کشور از جمله مس سرچشمه، ذوب روی بافق، سرب و روی زنجان و طلای آق دره فراهم خواهد شد. وی با بیان اینکه هم اکنون کشورهای آلمان، استرالیا، فنلاند، کانادا، آمریکا، پرو و آفریقای جنوبی به روش جدید استحصال طلا دسترسی دارند، گفت: بخشی از ماشین‌آلات کارخانه استحصال طلای سراب در حال طراحی، ساخت و نصب بوده و این طرح از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است.

او در ادامه با اشاره به وجود برخی موانع بر سر راه تامین اعتبار مالی مورد نیاز این طرح از طریق یکی از بانک‌ها اظهار کرد: قرار بود بخشی از بودجه ریالی طرح از محل وام‌های بانکی تامین شود که این مساله با تاخیر مواجه شده است و در صورت حل این مشکل و تامین اعتبار مورد نیاز، کارخانه استحصال طلای سراب تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.