گروه صنعت و معدن- معاون اقتصادی و بین‌الملل وزیر صنایع و معادن از تشکیل غول‌های ایرانی برای حضور در مناقصه‌های بین‌المللی خبر داد. محسن شاطرزاده در این باره گفت: سیاست وزارت صنایع و معادن برای حضور شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل، تشکیل ۴ کنسرسیوم در بخش فولاد، صنایع غذایی، سیمان و ساختمان است.

وی البته سرمایه این کنرسیوم را بسیار بالاتر از توان اقتصادی کشور اعلام کرده است.

شاطرزاده در این باره به ایسنا گفته است: سرمایه این ۴ شرکت، ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد دلار است.

وی اجرای این سیاست را در راستای حضور نام‌های تجاری ایران (Brand) در عرصه بین‌الملل عنوان کرده است.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: معرفی نام‌های تجاری کالاهای ایرانی راهکاری برای توسعه صادرات در عرصه بین‌المللی است.

کمیته تحریم

شاطرزاده اظهار کرد: حدود ‌۸ ماه است که کمیته تحریم در وزارت صنایع و معادن تشکیل شده تا برخورد اصولی با این مساله صورت گیرد.

وی افزود: اقدام اساسی از ‌۶ ماه گذشته برای کل صنایع اعم از خصوصی و دولتی پیش‌بینی شده تا صنایع بتوانند مواد اولیه و تجهیزات ضروری خود را تا یک سال تامین کنند. این کمک به صنعت کشور به صورت ‌۱۰درصد پیش پرداخت و ‌۹۰درصد یک ساله انجام و تحقق آن قطعا به نفع صنعت خواهد شد.

شاطرزاده با بیان این که مشکل اصلی صادرکنندگان نرخ بهره و تورم نیست، بلکه ماندگاری صادرات است، گفت: نیاز صنعت کشور به ارز با وجود دو برابر شدن جمعیت و ‌۳ برابر شدن صنایع در دهه ۵۸ تا ۶۸، نصف شده که کاهش نیازمندی این بخش به کشورهای خارجی را نشان می‌دهد. معاون اقتصادی و امور بین‌الملل وزارت صنایع و معادن گفت: تعداد جوازهای صنعتی صادر شده در سال گذشته ‌۴۷هزار مورد بوده است که نسبت به پیش از آن ‌۳۰درصد افزایش داشته است و همه شاخص‌های بخش صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط ‌۵۵ تا ۶۰درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که سهم صادرات صنعتی از ‌۳۴درصد در سال ‌۷۲ به ‌۷۸درصد در سال ‌۸۵ رسیده است، افزود: حجم صادرات کالای بخش صنعت از حدود ‌۴۰۰میلیون دلار در سال ‌۷۲ به بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال ‌۸۵ رسیده است و حدود ‌۲میلیارد دلار نیز در زمینه صادرات خدمات مهندسی عاید کشور شده است.