گروه صنعت و معدن- یوسف بهمن‌آبادی: ناتوانی در پرداخت هزینه‌هایی همچون تجمیع عوارض موجب شده برخی خیاطان به فروش ابزار کار یا مغازه خود دست زنند. اسفندیاری، رییس اتحادیه خیاطان استان تهران با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: اتحادیه خیاطان با هدف حمایت از این صنف در سال ۱۳۲۰ تاسیس شد.

اعضای این اتحادیه، در حال حاضر شامل ۴هزار عضو رسمی پروانه‌دار، ۴هزار صاحب پروانه قدیمی و حدود ۱۰هزار نفر صاحب کارت‌های سه‌ساله هستند.

وی در خصوص مشکلات اعضا گفت: پرداخت تجمیع عوارض یکی از مشکلاتی است که اعضا با آن مواجه‌اند. واردات بی‌رویه کالا از خارج ، یکی از چالش‌های اساسی دیگر است که تولیدکنندگان با آن مواجه‌اند.

تولیدکنندگان در خارج، از نیروی کار و مواد اولیه ارزان برخوردارند و این عوامل موجب شده تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت با آنها را نداشته باشند.

ناتوانی در پرداخت این‌گونه هزینه‌ها موجب شده برخی خیاطان به فروش ابزار کار یا مغازه خود دست زنند و پیامد این امر، ایجاد نارضایتی اعضا از اتحادیه و حتی نظام سیاسی موجود در کشور را به همراه داشته است.

اسفندیاری با بیان اینکه طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک مورد استقبال زیادی از سوی این صنف قرار گرفت اظهار داشت: اما واقعیت این است که سازمان‌های دولتی همکاری لازم را برای اجرای این طرح به عمل نمی‌آورند تا این طرح به هدف اصلی خود دست یابد.

وی افزود: به‌روز کردن تکنولوژی در بنگاه‌های مربوط به این صنف با شرایط فعلی و نوسانات ارزی و موانع موجود در واردات بسیار مشکل است.

همچنین بوروکراسی پیچیده در مسیر دریافت وام و نرخ بالای بهره از دیگر معضلاتی است که این طرح را با ناکامی مواجه می‌سازد.

رییس اتحادیه خیاطان، وجود واسطه‌ها را به عنوان یکی از معضلات مطرح در این صنف عنوان کرد و گفت: بیشترین تلاش و هزینه را تولیدکنندگان متحمل می‌شوند اما در نهایت بیشترین سود نصیب واسطه‌ها و دلال‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، تولیدکننده مجبور است جنس خود را به فروشگاه یا بنکدار بفروشد که در مقابل، آنها برای بازپرداخت، چک شش‌ماهه یا یکساله می‌دهند و این امر موجب ضایع شدن توانمندی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی می‌توانیم راهکار پیشنهاد ارائه کنیم گفت: وزارت کار اعلام کرده در ازای اشتغال هر کارگر توسط بنگاه‌های اقتصادی، ۴میلیون تومان وام پرداخت می‌کند.

برای اشتغال در این صنف باید کارگر ماهر استخدام و چنانچه بخواهیم از کارگر ساده استفاده کنیم از نظر مالیات و بیمه با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: دولت باید از این صنوف حمایت کند و آنها را به مدت ۵سال از پرداخت مالیات معاف کند تا پس از استخدام و آموزش کارگر ساده، زمینه‌های اشتغال وی فراهم شود.

وی با بیان این که مطابق قانون بیمه، برای ده صنف از جمله صنف خیاطان در صورت استخدام ۵ نفر کارگر، از بنگاه‌ها ۱۰درصد حق بیمه دریافت می‌شود، گفت: اگر این رقم به ۱۰ نفر افزایش یابد کارفرما تشویق می‌شود و فضای بیشتری برای اشتغال ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر این امر بار اقتصادی دولت را کاهش می‌دهد و دولت مجبور نخواهد شد برای اشتغالزایی وام‌های ۳میلیونی و ۴میلیونی اعطا کند.

خسرو خسروی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه خیاطان با اشاره به این که بسیاری از فعالان این صنف از قدرت مالی مناسب برخوردار نیستند و حتی بازنشستگی ندارند، گفت: پرداخت مالیات از سوی این افراد که برخی از آنها حتی از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نیستند و اغلب آنها درگیر مسائل شخصی خود هستند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم باید مالیات و بیمه از این صنف حذف شود و باید کسانی مشمول این قوانین شوند که از توانایی مالی مناسبی برخوردار باشند.

اسفندیاری با اشاره به این که اتحادیه‌ها در ایران به صورت سنتی عمل می‌کنند، گفت: اتحادیه خیاطان مطابق دستورالعمل‌های نظام صنفی عمل می‌کند.

مشکلات اتحادیه به مجمع امور صنفی یا مراکز مورد نظر منعکس و از طریق آن پیگیری می‌شود.وی با بیان این که دولت اغلب فعالیت‌ها را به اتحادیه‌ها واگذار کرده است، گفت: اتحادیه هم با دولت تعامل خوبی دارد و مسائل پیش روی این صنف از طریق مذاکره مرتفع می‌شود.