برق 35 تا 40 تومانی بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها

گروه صنعت و معدن- درست شبی که رییس‌جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بخشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را برای مردم تشریح می‌کرد ؛ یک مقام مسوول در وزارت کشاورزی، قیمت برق و گاز بخش صنعت و کشاورزی را اعلام کرد. قیمتی که هیچ یک از مقامات مسوول آن را تکذیب نکردند. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در حالی از قیمت ۳۵ تا ۴۰ تومانی برق صنعتی خبر می‌دهد که هنوز هیچ یک از وزرای نیرو یا صنایع به طور رسمی نسبت به افزایش تعرفه برق صنعتی اظهارنظر نکرده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، به دلیل اینکه وزیر نیرو همچنان نسبت به این موضوع سکوت کرده، قیمت ۳۵ تا ۴۰ تومانی هر کیلو وات برق صنعتی همچنان با تردیدهایی روبه‌رو است. اما در عین حال، برخی دیگر هم بر این عقیده‌اند که تعرفه برق صنعتی، با آنچه از سوی معاون وزیر کشاورزی عنوان شده است، نباید تفاوت چندانی داشته باشد.

دو دو تا چهارتای قیمت برق

به گزارش خبرنگار ما، تعرفه ۳۵ تا ۴۰ تومانی برق صنعتی امروز در شرایطی به عنوان جدی‌ترین گزینه تعرفه برق برای بخش صنعت مطرح شده است که هزینه برق، در بخشی از صنایع اثر قابل‌توجهی دارد. در حال حاضر حدود ۱۰درصد از ۷۰هزار واحد تولیدی و صنعتی موجود در کشور، از نظر تاثیرپذیری قیمت حامل‌های انرژی، در رده متوسط و بالا قرار دارند. این یعنی مدیران و روسای حدود ۷هزار واحد صنعتی، بیش از سایر صنعتگران در رابطه با قیمت برق حساسیت دارند و نسبت به افزایش آن نگران هستند.

اظهارات مسوولان وزارت صنایع حاکی از آن است که در حال حاضر حدود ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور فعالیت می‌کنند که قیمت حامل‌های انرژی بیش از ۳درصد در قیمت نهایی محصولات آنها تاثیر گذار است. به عنوان مثال حدود ۳۳ درصد از قیمت تمام شده آلومینیوم را هزینه برق تشکیل می‌دهد. این یعنی اگر قیمت برق آنها ۵/۲برابر شود، قیمت تمام شده آلومینیوم نزدیک به ۵۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با این حساب، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که قیمت برق برای صنایع انرژی بر، مثل آلومینیوم، سیمان و فولاد باید با تعرفه‌های ترجیحی اعمال شود.

البته ناگفته نماند که تاثیر قیمت حامل‌های انرژی در بخش عمده‌ای از صنایع کشور(نزدیک به ۶۳هزار واحد) کمتر از سه درصد قیمت تمام شده محصول نهایی آنها است. با این حساب آنها خیلی نباید نگران افزایش قیمت برق باشند؛ چراکه حتی اگر قیمت برق مصرفی آنها ۵/۲ برابر افزایش پیدا کند، قیمت نهایی محصولات آنها فقط ۵/۴ درصد افزوده خواهد شد.

برفرض مثال، اگر قیمت یک محصول صنعتی که در صنایع انرژی بر تولید شده است حدود هزار تومان باشد، به میزان ۳درصد یا ۳۰ تومان آن را هزینه انرژی تشکیل می‌دهد. حال اگر هزینه همه حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) این واحد تولیدی ۵/۲ برابر شود و تاثیر آن در قیمت تمام شده محصول نهایی به ۷۵تومان برسد، مابه‌التفاوت آن یعنی حدود ۴۵تومان به قیمت نهایی این محصول صنعتی افزوده خواهد شد. یعنی کالای صنعتی که قبلا با قیمت هزار تومان به فروش می‌رسید، در شرایط جدید باید با قیمت هزار و ۴۵ تومان عرضه شود. (این محاسبات بدون در نظرگرفتن تاثیر سایر مولفه‌های قیمتی نظیر قیمت گاز یا افزایش هزینه حمل و نقل یا نیروی انسانی انجام شده است.)

در این میان ناگفته نماند که همزمان با نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها از سوی دولت، وزارت صنایع و معادن نیز برای اینکه واحدهای صنعتی از محل اجرای این قانون و حذف یارانه حامل‌های انرژی، آسیب جدی نبینند، اقدام به ثبت نام واحدها برای دریافت تسهیلات خط اعتباری انرژی کرده است. براساس این طرح، واحدهای صنعتی که از تاثیرپذیری متوسط و بالایی از قیمت حامل‌های انرژی برخوردار هستند، وام‌های مربوط به این طرح با کارمزد ۳درصد و اقساط ۱۲ ماهه در اختیار صنعتگران قرار خواهد گرفت.

گاز ۶۰ تومانی برای کشاورزی

به گزارش «فارس»، «محمد‌علی نیکبخت» همچنین قیمت گاز برای بخش کشاورزی به ازای هر فوت مکعب، ۶۰ تومان و قیمت برق کشاورزی به ازای هر کیلو وات را ۹ تومان اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قیمت آب در بخش کشاورزی تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: «قیمت آب در بخش کشاورزی نیز بدون تغییر همانند سال‌های گذشته بدون دریافت وجه تحویل داده می‌شود، اما قیمت بنزین در بخش کشاورزی مثل سایر بخش‌ها خواهد بود.»

قیمت گاز برای بخش کشاورزی در حالی از سوی این مقام مسوول اعلام شده است که هنوز خبری از اعلام قیمت گاز برای سایر بخش‌های مصرفی نیست و همچنان معلوم نیست که قیمت گاز برای بخش خانگی، مراکز آموزشی، هتل‌ها یا مسافرخانه‌ها، با چه نرخی محاسبه خواهد شد.

در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز واحدهای کشاورزی ۱۵۸ ریال، خدمات ۲۵۰ ریال، مراکز آموزشی و مدارس ۹۰ ریال، نانوایی‌ها ۴۸ ریال، اماکن دولتی ۹۰ ریال، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها ۱۵۸ریال، پالایشگاه‌ها ۱۵۸ ریال، پتروشیمی‌ها ۱۵۸ ریال، نیروگاه‌ها ۴۹ ریال و مساجد و حسینیه‌ها ۹۰ ریال است.

احتمال تخفیف ۳۰درصدی منابع

در همین حال، وزیر اقتصاد نیز از احتمال افزایش تخفیف ۳۰درصدی منابع هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش صنعت، معدن و کشاورزی خبر داده و اعلام کرده است: «برنامه‌ریزی کرده‌ایم، منابعی بیش از این شش هزار میلیارد تومان در قالب‌ تسهیلات یا کمک‌های بلاعوض به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص دهیم.»

به گزارش «ایسنا»، «شمس‌الدین حسینی» با بیان اینکه امکان افزایش این اعتبارات از طریق ارائه خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی میسر است، تصریح کرد: «تلاش ما این است تا هزینه مالی این تسهیلات تا حد امکان کاهش پیدا کند و این تسهیلات با نرخ سود چهار درصدی عرضه ‌شود.»به هر ترتیب، تردیدی نیست که در آینده‌ای نزدیک یارانه حامل‌های انرژی بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی هدفمند خواهد شد. در این میان برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان صنعتی بر این عقیده اند، تا زمانی که وزیر نیرو یا صنایع نسبت به قیمت نهایی برق در بخش صنعت اظهار نظر نکنند، قیمت واقعی برق مشخص نمی‌شود؛ چراکه این امکان وجود دارد که اعلام قیمت برق از سوی یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی صرفا برای واکنش سنجی صنعتگران در مواجهه با خبر افزایش قیمت برق صنعتی باشد.