ایران ساخت خط لوله ششم سراسری را آغاز کرد

گروه انرژی- آیا اجرای قرارداد گازی «تهران- برن» به مانند قرارداد «صلح» ۲۰ ساله خواهد شد؟ بیش از ۲ سال از امضای قرارداد گازی «تهران- برن» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای صادرات گاز ایران می‌گذرد، اما هنوز این قرارداد عملیاتی نشده است.

قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس، اسفند ماه سال ۸۶ میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت «ای.جی.ال» سوئیس به امضا رسید. به گزارش خبرنگار ما، بر اساس این قرارداد ۲۵ ساله، ایران باید از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی در فاز نخست سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به این کشور اروپایی صادر می‌کرد که این میزان تا سال ۲۰۱۲ میلادی باید به ۵ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد. اما ظاهرا این قرارداد نیز به مانند قرارداد «صلح» (جهت صادرات گاز ایران به پاکستان و هند) دستخوش تاخیر شده است.

در این رابطه «مصطفی کشکولی»، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: «در حال حاضر مهم‌ترین عامل تاخیر اجرای این قرارداد، اخذ مجوز ترانزیت گاز از خاک ترکیه است.»

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌افزاید: «مذاکرات بین مقامات کشور ترکیه، شرکت «ای.جی.ال» سوئیس و شرکت ملی گاز ایران در این زمینه ادامه دارد، اما هنوز این مجوز صادر نشده است.»

در شرایطی که مذاکرات شرکت «ای.جی.ال» سوئیس با مقامات ترکیه برای اخذ مجوز ترانزیت گاز به نتیجه نهایی نرسیده، ایران ساخت قطعات پایانی خط لوله ششم سراسری را (یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا) آغاز کرده است. تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتر به پایان رسیده و مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینچ ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم به طول ۶۲۰ کیلومتر در حال انجام است. به طوری که اخیرا قراردادی نیز به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت «سام پترول» ترکیه برای تامین منابع مالی ساخت قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری به امضا رسید.

در این بین، علاوه بر اخذ مجوز انتقال گاز از خاک ترکیه دلایل دیگری نیز وجود دارد که سبب تاخیر در اجرای این قرارداد گازی شده است. مذاکرات مربوط به حق ترانزیت گاز، قیمت فروش گاز و بحران مالی غرب از دیگر دلایلی است که این پروژه گازی را دچار تاخیر کرده است. معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در این زمینه می‌گوید: «هنوز اتفاق جدیدی در زمینه فروش گاز به سوئیس نیفتاده است و خبر جدیدی نیست.»

همچنین پیش از این «جواد اوجی»، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود که اجرایی نشدن این قرارداد گازی در گرو تعیین تکلیف قیمت گاز است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود.

عدم دریافت مجوز ترانزیت گاز از ترکیه در حالی با تاخیر روبه‌رو شده که به نظر کارشناسان، این تاخیر می‌تواند سایر مذاکرات گازی ایران با کشورهای مختلف اروپایی را که متقاضی خرید گاز از ایران هستند، تحت تاثیر قرار دهد.