گروه صنعت و معدن - در حالی که کمتر از یک ماه به سفر «اوو مورالس»، رییس جمهوری بولیوی به ایران مانده است، دو مقام بولیویایی به تهران آمدند و در دیدار با وزیر صنایع و معادن کشورمان مقدمات این سفر را آماده کردند. اگر چه وزرای ایرانی و بولیویایی به طور مشخص اعلام نکردند که بر سر چه مسائلی به تفاهم رسیدند، اما تلویحا از همکاری در زمینه‌های زمین‌شناسی، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، ساخت ده کارخانه لبنی، راه‌اندازی خط تولید تراکتور و محصولات نساجی در کشور بولیوی و نیز همکاری در زمینه محصول لیتیوم خبر دادند. این در شرایطی است که شهر «ال موتون» در استان «سانتاکروز» کشور بولیوی، ۷۰ درصد آهن و منیزیوم دنیا را تامین می‌کند. حال باید دید که آیا ایران در زمینه آهن و منیزیوم هم، با این کشور وارد همکاری می‌شود یا خیر. البته به نظر می‌رسد که پای ایران، نه تنها به آهن و منیزیوم، بلکه به معادن طلای این کشور هم باز شود. چرا که به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، «اسکار کوکا»، وزیر امور ریاست جمهوری بولیوی، پس از آنکه از نشست طولانی خود با محرابیان بیرون آمد، در جمع خبرنگاران گفت: «کشوری مانند بولیوی به دنبال آزادی است؛‌ بنابراین این کشور به دنبال همکاری با کشورهای دوست و برادری مانند ایران است که به عنوان یک «شریک مطمئن» عمل می‌کند.»

اینچنین است که بر اساس آمارهای منتشر شده، تاکنون کشور بولیوی، میلیون‌ها دلار قرارداد همکاری با ایران امضا کرده است. وزیر امور ریاست جمهوری بولیوی همچنین گفت: «ما شریک می‌خواهیم؛ نه رییس.» «کوکا»، در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» که از وی پرسید: «با توجه به تصمیمات جدید بین‌المللی در مورد ایران، چه جذابیتی در اقتصاد ایران، شما را ترغیب به همکاری‌های اقتصادی با این کشور کرده است؟» گفت: «آنچه که دو کشور را به هم نزدیک می‌کند، پیشرفت آن دو و رهایی از تسلط کشورهای استعمارگر علیه کشورهای دیگر است.»

او در ادامه از دیدار از مراکز زمین‌شناسی ایران گفت و آنکه ایران می‌تواند در این زمینه کمک خوبی برای آنها در بولیوی باشد.

اما در کنار این مقام بولیویایی، همتای مذاکره کننده ایرانی او، «علی اکبر محرابیان» قرار داشت. وی خبر داد: «یکی از ذخایر بزرگ سنگ‌آهن در جنوب شرقی این کشور واقع شده که مسوولان آن جهت استخراج نیمی از این ذخیره با کشور هند قرارداد امضا کرده‌اند و پیشنهاد واگذاری استخراج نیمی دیگر از این ذخیره را به ایران ارائه کرده‌اند که کارشناسان در حال بررسی آن‌ هستند.» وزیر صنایع از لیتیوم به عنوان یک ماده معدنی بسیار استراتژیک برای تولید برخی محصولات الکتریکی نام برد و افزود: «بزرگ‌ترین منبع لیتیوم جهان در کشور بولیوی است و قرار است که ایران در این زمینه با این کشور همکاری کند.»