گروه صنعت و معدن- یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از تهیه ۸ گزارش کمیسیون صنایع در خصوص وضعیت بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: این گزارش‌ها از هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهند شد. «حمیدرضا فولادگر» در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: در این گزارش‌ها، نقاط مثبت و منفی بخش صنعت و اقدامات انجام شده در این بخش بررسی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه چهارم دستیابی به رقم ۲/۱۱ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت هدف‌گذاری شده بود، گفت: این در حالی است که برآوردها نشان دهنده رشد حدود ۸ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت برای سال ۸۸ است.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ رشد بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال گذشته تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی ایران طی ۴ سال اخیر روندی کاهشی داشته است.

فولادگر با اشاره به برخی اختلاف‌نظرهای موجود بین وزارت صنایع، مرکز آمار و بانک مرکزی در زمینه تعیین ارزش افزوده بخش صنعت اظهار داشت: این اختلاف از متفاوت بودن شاخص‌های مورد بررسی ناشی می‌شود که صدور مجوزهای بهره‌برداری و رمایه‌گذاری‌های بخش صنعت از جمله این موارد است.

وی توضیح داد: در برخی موارد این اختلاف بر سر آن است که ظرفیت‌های ایجاد شده، جزو تولید و سرمایه‌گذاری محقق شده، محاسبه شود یا خیر؟

به گفته فولادگر، دستگاه‌های مرتبط باید یک مبنای مشترک را برای تعیین نرخ رشد بخش صنعت مشخص کنند تا در این مورد به عدد واحدی برسند.

وی تصریح کرد: بررسی وضعیت بخش صنعت نشان می‌دهد برخی از تکالیف برنامه چهارم محقق شده و بخشی از آن نیز محقق نشده است که در همین خصوص، کمیسیون صنایع عملکرد بخش صنعت و معدن را در طول برنامه چهارم مورد بررسی قرار داده است. به گفته وی طی سال‌های گذشته، تولید واحدهای غیردولتی در برخی از زمینه‌ها کمتر از ظرفیت ایجاد شده بوده و این موضوع بر میزان اشتغالزایی بخش صنعت نیز تاثیر گذاشته است.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به ظرفیت سازی انجام شده برای تولید فولاد خام در کشور طی سال‌های اخیر گفت: این در حالی است که چند سال است تولید فولاد در حد ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن باقی مانده و افزایش تولید چندانی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در زمینه تولید محصولات فولادی نیز در حال حاضر امکان تولید ۱۴ میلیون تن محصول فولادی در کشور وجود دارد؛ در حالی که بر اساس برنامه چهارم باید به رقم ۲۱ میلیون تن دست می‌یافتیم، این مساله نشان دهنده عقب بودن صنعت فولاد از اهداف برنامه است. فولادگر ادامه داد: بر اساس اهداف برنامه چهارم، تولید فولاد خام باید ۱۹ تا ۲۱ میلیون تن باشد که در این زمینه نیز از برنامه عقب مانده‌ایم.

وی افزود: در زمینه تولید سیمان وضعیت نسبتا بهتری داریم؛ هر چند که تمام ظرفیت‌سازی‌های انجام شده در این خصوص نیز کامل نشده است.