شرکت توانیر روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای هشدارگونه از مصرف‌کنندگان می‌خواهد که از خرید لوازم و ادوات کاهنده برق که مورد تایید نیست، اجتناب کنند. متن این اطلاعیه را یک بار مرور کنید: «اخیرا تعدادی افراد سودجو با روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی ( تلفن، پیام کوتاه، پخش بروشور، مراجعه حضوری و تبلیغات رسانه‌ای) اقدام به تبلیغ و فروش دستگاه‌هایی تحت عنوان کاهنده مصرف برق با نصب در منازل و محل کار کرده و بعضا اظهار می‌دارند مورد تایید وزارت نیرو نیز است، بدین‌وسیله به اطلاع مشترکان محترم صنعت برق می‌رساند شرکت توانیر هیچ نوع دستگاه کاهنده مصرف برق را تایید نکرده و استفاده از این وسایل مورد تایید و مجاز نیست و در صورت استفاده و ایجاد ضرر و زیان به انشعاب‌های برق مشترکان، وزارت نیرو هیچ‌گونه مسوولیتی نخواهد داشت.»

توانیر در حالی اعلام کرده هنوز هیچ دستگاه کاهنده برقی را مورد تایید قرار نداده که معلوم نیست چه نهادی مسوول معرفی و توزیع دستگاه‌های کاهنده مصرف برق برای مشترکان است. به عقیده برخی از کارشناسان، توزیع گسترده دستگاه‌های کاهنده مصرف برق در سطح بازار از جمله وظایف بخش خصوصی است، حال اگر نظارتی بر واردات و توزیع و فروش این‌گونه دستگاه‌ها که چون مورد تایید وزارت نیرو نیست و غیرمجاز خوانده شده است، وجود ندارد این موضوع به مسوولیت‌های توانیر و وزارت نیرو بازمی‌گردد.

در این حالت، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای طرح یارانه‌ای دولت، بخش خصوصی برای تنظیم بازار و کاهش مصرف برق گام برداشته، درحالی که وزارت نیرو هنوز نسبت به ارائه و معرفی دستگاه‌های کاهنده مصرف برق تایید شده اقدام درخوری نکرده است.

این طبیعی است که وقتی قیمت حامل‌های انرژی در حال افزایش است، مردم به سراغ لوازم و ادواتی بروند که مصرف و هزینه برق‌ آنها را کاهش دهد. این همان چیزی است که دولت به دنبال آن است. حال بازار به کدام سو رفته است؟ بازار با درک صحیح از نیاز مصرف‌کنندگان، اقدام به واردات این‌گونه دستگاه‌های کاهنده که مورد تایید وزارت نیرو نیست، کرده است. حال پرسش اینجا است که چه کسی ناظر بر واردات، تنظیم کننده مقررات و پاسخگوی نیاز مشتریان است؟ و مردم این وسایل را چگونه باید تهیه کنند؟ آیا این جزو مسوولیت‌های توانیر یا وزارت نیرو نیست؟