کاهش تولید در پیک مصرف برق

گروه صنعت و معدن- در توافقی که وزارتخانه‌های نیرو و صنایع با یکدیگر داشتند و دیروز منتشر شد، قرار شده تا واحدهای تولید در کشور میزان مصرف برق خود را از ساعت ۱۲ظهر تا ۶ بعد از ظهر ۵۰ درصد کاهش داده و همچنین برخی از کارخانه‌ها به صورت تعطیلی گردشی، تولید خود را متوقف کنند تا شبکه برق با مشکل جدی روبه‌رو نشود. به گزارش «ایلنا» معاون وزیر نیرو در این خصوص اظهار داشت: ما برای مدیریت و کنترل شبکه برق نیاز به کاهش مصرف در ساعات پیک؛ یعنی بین ساعات ۱۲ ظهر تا شش بعد از ظهر داشتیم از این رو از صنایع خواستیم در این ۶ ساعت مصرف برق خود را با کاهش تولید به نصف برسانند.

«محمد بهزاد» گفت: البته تعطیلی گردشی نیز در این توافقنامه پیش‌بینی شده است. در این حالت همه صنایع و کارخانه‌ها جمعه تعطیل نیستند، بلکه برخی از آنها شنبه و برخی یکشنبه و دیگر روزهای هفته تعطیلند تا بار شبکه برق کاهش یابد.

«بهزاد» گفت: این به معنای قطع برق صنایع نیست، بلکه در این ساعات آنها کاهش مصرف برق را با کاهش تولید خود به انجام می‌رسانند کما اینکه ما در سال‌های گذشته نیز چنین کاری را انجام می‌دادیم، اما امسال گرمای هوا کمی کار را مشکل‌تر کرده است.

وی گفت: در ۱۸ ساعت باقیمانده از روز صنایع می‌توانند جبران کسری تولید را در این ۶ ساعت داشته باشند.

وی از این توافق به عنوان امری طبیعی یاد کرد و گفت: بالاخره در این ساعات پرمصرف و در این روزهای گرم باید برای رفاه حال مردم تدبیری اندیشیده شود و ما با این کار توانسته‌ایم تا حدی از بروز مشکل در شبکه جلوگیری کنیم.

معاون وزیر نیرو در جواب این سوال که با این حال قطع برق در برخی نقاط صنایع را با مشکل مواجه کرده و آنها معتقدند ضرر و زیان ناشی از این قطعی برایشان بالا بوده است و تدبیر اندیشیده شده برای رفع مشکلات چیست؟ گفت: ما ۵۰ هزار نیروی آماده در ۲۴ ساعت شبانه روز داریم که به محض بروز هرگونه مشکل و قطعی برق به منطقه اعزام می‌شوند.

وی در توضیح این مطلب افزود: باور کنید اگر این گرما در نقطه دیگری رخ داده بود شبکه برق آن کشور با فروپاشی مواجه می‌شد. ما خوب مدیریت کردیم. حتی در تورنتو و واشنگتن نیز قطعی برق رخ داده است و این گرمای بی‌سابقه که کره زمین و ایران را فرا گرفته بالاخره عوارضی را برای بخش‌های مختلف جامعه ایجاد می‌کند.

او یکی از مهم‌ترین دلایل بحرانی شدن وضعیت را استفاده فراگیر از کولرهای گازی عنوان کرد و گفت: این کولرها ۴ تا ۵ برابر کولرهای آبی برق مصرف می‌کنند . به هر حال استفاده از آنها نیز فراگیر شده و در دوره‌ای بدون توجه به نیازهای واقعی، تبلیغات جدی روی این محصول صورت گرفته است. حالا در چنین شرایطی ما با بحران استفاده از کولرهای پرمصرف گازی روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به وجود ۷۵۰ هزار کیلومتر شبکه برق در کشور بروز مشکلات موردی را طبیعی خواند و گفت: شبکه برق کشور شبکه‌ای کارآمد است. این گرما که بگذرد همه چیز به حال عادی برمی‌گردد، اما در حال حاضر محدودیت‌هایی برای رفع مشکل برای صنایع در نظر گرفته‌ایم.