گروه انرژی- نشت نفت به سطح در چاه شماره ۲۴ نفت شهر در حالی صورت گرفت که به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، حفاری در این چاه به هیچ وجه به سازند آسماری این مخزن نرسیده بود. به گزارش خبرنگار ما، دکل ۱۱۸ در دهم اردیبهشت ماه سال‌جاری کار حفاری بر روی این چاه را با هدف شناخت بیشتر و توصیف میدان چاه نفت شهر آغاز کرد؛ اما در بامداد روز هشتم خرداد، در عمق ۶۱۳ متری با نشت گاز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. در این بین «مهدی فکور» در نشستی با خبرنگاران درباره‌ جزئیات این حادثه گفت: حفاری چاه ۲۴ تا عمق ۵۵۵ متری پیش رفته بود که نشانه‌هایی از وجود گاز همراه در دل حفاری در سازند گچساران دیده شد. وی افزود: برای رعایت ایمنی پس از مشاهده حباب‌های گازی یک روز عملیات متوقف شد و پس از اطمینان از نبود حباب گازی، عملیات حفاری ادامه یافت.وی در ادامه گفت: ولی با ادامه حفاری مجددا خروج گاز ادامه یافت و رسیدن جرقه‌های آتش به موتور دستگاه‌های دکل حفاری، آتش‌سوزی اول را ایجاد کرد.وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس اطلاعات مخزنی و زمین شناسی سازند گچساران به هیچ وجه مخزن هیدروکربوری نیست و هیچ ارتباطی با مخزن نفت شهر ندارد.وی از انجام عملیات لرزه نگاری جدید برای کشف منشا نشت نفت به سطح در چاه ۲۴ نفت شهر خبر داده و می‌گوید: با تکمیل عملیات مهار این چاه، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به‌زودی، عملیات لرزه‌نگاری در انتهای دماغه میدان نفت‌شهر را اجرا و اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی نفت در سازند گچساران ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نفت از نقطه‌ای دیگر به این منطقه مهاجرت کرده و در لایه پنجم به تله افتاده است.

به گفته وی، لایه‌های سازند گچساران از سطح به عمق زمین هفت لایه دارد که عملیات حفاری در لایه پنجم و در عمق حدود ۳۰۰ متری بالاتر از مخزن نفت‌شهر دچار نشت گاز و حادثه شد. به‌گفته «فکور» برای مهار چاه ۲۴ به طور همزمان از دو روش کشتن چاه از سر و حفاری انحرافی استفاده شد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که حجم نفت خروجی چه میزان بوده است؟ توضیح داد: در این مورد اطلاعات دقیق نهایی نشده و تخمین‌ها تجربی است، ولی با توجه به اینکه دهانه نفت خروجی فقط ۷/۲ اینچ قطر داشته، به نظر می‌رسد مجموع نفت و آب خروجی از این دهانه نمی‌تواند بیشتر از ۴ تا ۵ هزار بشکه در روز باشد. در این زمینه قابل ذکر است که میزان شعله مقیاس مناسبی برای تخمین حجم نفت نیست. وی در مورد هزینه‌های مهار این چاه نیز گفت: در خصوص هزینه‌های انجام کار هنوز برآورد نهایی صورت نگرفته است.«فکور» در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از این چاه مجددا وجود دارد، اظهار داشت: از آنجایی که این چاه یک چاه توصیفی بوده به صرفه نیست که مجددا از آن استفاده شود.

آتش چاه شماره ۲۴ نفت شهر در حالی بعد از ۳۸ روز مهار شد که به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی این یک رکورد جدید در مهار چاه‌های نفت و گاز است.