برنامه 30 میلیارد دلاری برای 10 فاز پارس جنوبی

گروه انرژی- دولت تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در امور نفت، درباره توسعه فازهای جدید پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلاری از منابع داخلی شرکت ملی نفت را به وزارت نفت ابلاغ کرده است. در این بین سوال اساسی این است که آیا منابع داخلی شرکت ملی نفت به اندازه‌ای هست که بتواند این حجم سرمایه‌گذاری را در مدت ۳۵ ماه تامین کند؟

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «به طور کلی تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش بالادستی و پایین دستی وزارت نفت انجام می‌شود، هم از منابع داخلی و هم از طریق بیع متقابل و فاینانس تامین می‌شود.»

منابع داخلی به تنهایی کافی نیست

«محسن خجسته مهر» در ادامه در خصوص نحوه تامین منابع برای توسعه فازهای جدید پارس جنوبی اظهار داشت: «توسعه فازهای جدید پارس جنوبی قرار است از منابع داخلی شرکت ملی نفت و فاینانس تامین شود؛ چرا که منابع داخلی شرکت ملی نفت به تنهایی کفاف تامین منابع مالی این پروژه‌ها را ندارد.»

«خجسته مهر» در ادامه افزود: «در این بین فاینانس می‌تواند هم از منابع داخلی و هم خارجی باشد.» به گزارش خبرنگار ما، پیش از این «مسعود میرکاظمی»، وزیر نفت نیز اعلام کرده بود که منابع مالی مورد نیاز برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی از طریق منابع داخلی وزارت نفت، فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، ایجاد صندوق انرژی و بستن تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه با بانک‌های داخلی تامین می‌شود. معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ادامه گفت: «از آنجایی که طرح‌های بخش بالادستی گسترده است، نیاز به تامین منابع مالی بالا داریم و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی‌در تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه منابع مالی مناسبی را در راستای اجرای این پروژه‌ها در اختیار نفت قرار دهد.»

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر رابطه مالی تعریف شده بر اساس بودجه سال ۸۹ است، اظهار داشت: «بر اساس بودجه سال ۸۹ سهم شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی برای میادین غیرمشترک ۱۴ درصد و برای میادین مشترک نفت و گاز ۲۵ درصد است.»

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: «برای اینکه قادر باشیم پروژه‌ها را اجرا کنیم، لازم است که منابع مالی داخلی را به سمت بخش انرژی کشور به خصوص بخش بالادستی نفت و گاز سوق دهیم؛ چرا که تولید ثروت و دستیابی به توسعه پایدار از این بخش صورت می‌گیرد.»

۵/ ۴ میلیارد دلار برای دوفاز استاندارد

وی با اشاره به مصوبه کارگروه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور نفت اظهار داشت: «بر اساس این مصوبه اعتباری که برای هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی اختصاص می‌یابد، ۵/۴ میلیارد دلار خواهد بود و اگر فعالیت بیشتر از دو فاز باشد، به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز است.»

به گزارش خبرنگار ما، هر فاز استاندارد تعریف شده در پارس جنوبی، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین، حدود ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۲۰۰ تن گوگرد، سالانه نیم میلیون تن گاز مایع و نیم میلیون تن اتان تولید می‌کند که بر این اساس ارقام یاد شده برای هر دو فاز استاندارد دو برابر می‌شود.

نحوه تخصیص منابع به فازها

بر اساس گزارشی که خبرگزاری «مهر» در خصوص ابلاغیه دولت به وزارت نفت منتشر کرده، توسعه فازهای جدید پارس جنوبی

بر اساس مشخصات دو فاز استاندارد در ۳۵ ماه اجرا خواهد شد. در این بین نحوه تخصیص منابع مالی برای فاز ۱۳ معادل ۲ فاز در سقف مبلغ پنج‌میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار هزینه‌های سرمایه ای و ۹۵۹ میلیون دلار هزینه‌های غیر سرمایه ای و هزینه‌های راه اندازی جمعا به مبلغ ۶ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین خواهد شد.

همچنین فاز ۱۴ نیز معادل دو فاز به مبلغ ۵میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار هزینه‌های سرمایه‌ای و ۹۷۱ میلیون دلار هزینه‌های غیرسرمایه‌ای و هزینه‌های راه‌اندازی جمعا به مبلغ ۶ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین می‌شود.

از سوی دیگر فاز ۱۹ پارس جنوبی معادل ۲ فاز در سقف مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار هزینه‌های سرمایه‌ای و ۸۸۸ میلیون دلار هزینه‌های غیر‌سرمایه‌ای و هزینه‌های راه‌اندازی جمعا به مبلغ ۵ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار است. بر اساس این گزارش، فازهای ۲۰ و ۲۱ نیز معادل ۲ فاز به مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه‌های سرمایه‌ای و ۸۳۳ میلیون دلار هزینه‌های غیرسرمایه‌ای و هزینه‌های راه‌اندازی جمعا به مبلغ ۵ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین می‌شود. فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی نیز معادل دو فاز به مبلغ ۵ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار هزینه‌های سرمایه‌ای و ۹۵۲ میلیون دلار هزینه‌های غیرسرمایه‌ای و هزینه‌های راه‌اندازی جمعا به مبلغ ۶ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار ما، بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور، لحاظ هزینه‌های غیرسرمایه‌ای و راه‌اندازی به ترتیب معادل ۱۵ درصد و سه و نیم درصد هزینه‌های سرمایه‌ای باید باشد.

همچنین شرکت ملی نفت ایران باید گزارش پیشرفت طرح‌ها را در مقاطع ۶ ماهه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارائه کند.