گروه انرژی- بیش از یک سال از آغاز بهره‌برداری فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی می‌گذرد، اما هنوز تولید گاز از پالایشگاه این دو فاز به طور کامل صورت نمی‌گیرد. بر این اساس یکی از مشکلات عمده این دو فاز تامین تجهیزات سرچاهی و درون چاهی بوده که امکان تولید آن در کشور فراهم شده است.در این بین مجری طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه تولید گاز از چهار حلقه چاه فاز ۹ آغاز شده است، اظهار داشت: ۳ حلقه چاه دیگر فاز ۹ نیز تا پایان شهریور ماه وارد مدار تولید می‌شود.

«اسماعیل گله‌داری» در خصوص فاز ۱۰ نیز می‌گوید: همچنین تا پایان شهریور ماه ۶ حلقه چاه فاز ۱۰ نیز تحویل داده می‌شود. بنابراین در مجموع تا آخر تابستان امکان تولید گاز از ۱۳ حلقه چاه این دو فاز فراهم خواهد شد.وی با بیان اینکه فازهای ۹ و ۱۰ برای تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طراحی شده اند، اظهار داشت: برای تحقق این هدف در مجموع باید ۲۴ حلقه چاه حفر شود که به تدریج تا پایان سال حفر این تعداد چاه صورت خواهد گرفت.وی همچنین تولید هر یک از چاه‌های فازهای ۹ و ۱۰ را روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب (دو میلیون مترمکعب) اعلام کرد.به گزارش خبرنگار ما، عدم تحویل تجهیزات سفارش داده شده درون چاهی و رشته‌های تکمیلی مورد استفاده در این دو فاز از سوی شرکت‌های خارجی، از جمله دلایل تاخیر در بهره‌برداری کامل از فازهای ۹ و ۱۰ ذکر می‌شود.

مجری طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در این زمینه یادآور شد: تأخیر پیش آمده در بهره‌برداری از چاه‌های این دو فاز به علت زمان مورد نیاز برای طراحی و ساخت تجهیزات سرچاهی، درون چاهی و رشته‌های تکمیلی در داخل بوده و هم‌اکنون در حال بومی‌سازی ساخت تجهیزات یاد شده در داخل کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار ما، از آنجا که برای ساخت این تجهیزات به آلیاژهای مخصوصی نیاز است، دو شرکت داخلی اقدام به تولید آلیاژ مورد نیاز برای ساخت این تجهیزات کرده اند.در این بین بر اساس اعلام مقامات ارشد وزارت نفت رشته‌های تکمیلی درون‌چاهی تولید شده در ایران به لحاظ کیفی و عملیاتی تفاوت چندانی با مشابه خارجی ندارد و قیمت تمام شده آن نیز ۴۰ درصد پایین تر از مشابه خارجی است.

به گزارش خبرنگار ما، «کامپلیشن» رشته تکمیلی درون‌چاهی است که در واقع مرتبط‌ کننده چاه مورد بهره‌برداری و بخش بالادستی سطح‌الارض را برقرار می‌کند.

از این تجهیزات بیشتر در چاه‌هایی که از آنها گاز یا نفت ترش و شیرین استحصال می‌شود، استفاده می‌شود.

در این بین یکی از دلایلی که تحقق پروژه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی را با تأخیر مواجه کرد، بروز مشکلاتی برای تهیه کامپلیشن‌های مورد نیاز بود.پیش از این قرار بود این تجهیزات از شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی همچون شرکت نفتی آمریکایی «هالیبرتون»، شرکت آمریکایی خدمات میادین نفتی «بیکر هیوز»، شرکت «ودرفورد» تهیه شود، اما با افزایش تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های مزبور به تعهدات خود عمل نکرده و از تحویل این تجهیزات خودداری کردند.