یک عضو کمیسیون صنایع مجلس رکود صنعت را مانع تحقق اشتغالزایی برنامه پنجم می‌داند و می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید در سال اول برنامه پنجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که تحقق این هدف با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌ها و رکود بخش صنعت بعید به نظر می رسد. «نادر قاضی پور» در گفت‌وگو با «فارس» با تشریح آخرین جلسه کمیسیون صنایع برای بررسی وضعیت بخش صنعت در قانون برنامه پنجم اظهار داشت: حمایت از بخش خصوصی و تولیدات داخلی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت باید در قالب این برنامه انجام دهد این در حالی است که برنامه شفاف و مناسبی در این خصوص تدوین نشده است. وی افزود: با هدفمند کردن یارانه‌ها باید دید دولت چطور می‌خواهد از واحدهای تولیدی حمایت کند. «قاضی پور» تصریح کرد: برنامه بخش صنعت هرچند با سند چشم‌انداز بیست ساله همخوانی دارد، ولی عملیاتی نیست. به گفته وی، در حال حاضر با وجود پرداخت یارانه انرژی از سوی دولت، تولید کارخانه‌های داخلی با رکود روبه‌رو است و در چنین شرایطی باید دید با قطع یارانه‌ها و افزایش دو تا سه برابری قیمت انرژی وضعیت تولید چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدفمند شدن یارانه‌ها باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنعتی خواهد شد، گفت: در چنین شرایطی امکان توسعه بخش تولید وجود ندارد، به همین دلیل تحقق برنامه‌ریزی انجام شده برای اشتغالزایی در برنامه پنجم دور از انتظار است.

«قاضی پور» با بیان اینکه در برنامه پنجم پیش بینی مناسبی جهت کاهش قاچاق کالا صورت نگرفته است، افزود: در این برنامه از تولیدات داخلی حمایت جدی نشده و برنامه‌ مناسبی جهت افزایش صادرات و کاهش واردات تدوین نشده است. وی همچنین با اشاره به پتانسیل بالای بخش معدن در ایران گفت: در حال حاضر بخش زیادی از مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شود که ارزش افزوده مناسبی را در پی ندارد.

وی تصریح کرد: در این خصوص برنامه مشخصی در قالب برنامه پنجم دیده نشده و در واقع به صنایع پایین دستی توجه مناسبی نشده است.

وی ادامه داد: فرآوری سنگ خام و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی از جمله مواردی است که می‌تواند اشتغالزایی مناسبی را به همراه داشته باشد و این در حالی است که در برنامه پنجم توجه مناسبی به این مساله نشده است.