مدیرعامل شرکت ملی گاز: به‌گونه‌ای قیمت‌ها واقعی می‌شود که مصرف ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد

گروه انرژی- در راستای هدفمند کردن یارانه‌های انرژی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تعریف ۶ تا ۷ سناریو برای واقعی شدن قیمت گاز خبر داده و می‌گوید: «در حال حاضر قیمت گاز برای بخش خانگی ۱۳۰ ریال به ازای هر مترمکعب است و پیش‌بینی می‌کنیم با هدفمند شدن قیمت گاز، مصرف بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.» به گزارش خبرنگار ما، درحالی قیمت گاز ارزان‌ترین نرخ‌ انرژی کشور محسوب می‌شود که هزینه‌ هر متر مکعب گاز تولیدی از مخزن تا مرحله توزیع بدون احتساب قیمت ارزش ذاتی گاز، ۸۷ تومان است.

در این بین «جواد اوجی» با بیان اینکه پرداخت یارانه گاز عادلانه نیست، می‌افزاید: «میانگین مصرف گاز در برخی از مناطق، از مصرف ۶۳۰۰ مترمکعب گاز در ماه خبر می‌دهد در حالی که این میزان در دهک‌های پایین بین ۵۰ تا ۱۰۰ مترمکعب در ماه است. این در حالی است که مشترکی که بیشتر مصرف می‌کند، یارانه بیشتری را نیز دریافت خواهد کرد.»

به گزارش خبرنگار ما، بر اساس اعلام مسوولان از آنجایی که تا سه سال آینده امکان افزایش ظرفیت تولید گاز وجود ندارد و روند مصرف نیز سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد، لزوم اصلاح مصرف در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود.

در همین حال، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در سال ۸۸ در زمان پیک، روزانه ۵۳۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «در حال حاضر شرکت پالایش و پخش برای ۴۰ روز ذخیره انواع فرآورده‌های نفتی را دارد؛ اما در بخش گاز هنوز پروژه‌های ذخیره‌سازی به بهره‌برداری نرسیده است. در این بین اگر یکی از خطوط سراسری گاز نیز دچار چالش شود، عملا ۴ یا ۵ استان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بنابراین لزوم کنترل مصرف در این بخش وجود دارد.»

مصرف مدیریت شود

«اوجی» در ادامه با بیان اینکه ایران چهارمین کشور دنیا در زمینه تولید و سومین کشور به لحاظ مصرف گاز است، افزود: «در سال گذشته در حدود ۷۵ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و به ترتیب ۲/۴۲ و ۲/۲۳ میلیارد مترمکعب گاز نیز در بخش نیروگاه‌ها و صنایع کشور مصرف شد. بنابراین چون امکان افزایش گاز تا بهره‌برداری کامل از فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی وجود ندارد، مصرف گاز باید مدیریت شود.»وی با اشاره به تکمیل ۸ فاز پارس جنوبی اظهار داشت: «تا مهر ماه امسال فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیز وارد مدار تولید می‌شود. همچنین با تکمیل فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی ظرف مدت ۳۵ ماه آینده ظرفیت تولید گاز به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.»مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: «‌بر اساس تصمیمات گرفته شده قرار است چاه‌های دریایی فاز ۹ در شهریورماه و چاه‌های فاز ۱۰ در مهر ماه در مدار تولید قرار بگیرند که در این صورت همه‌ ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب گازهای فازهای شش تا هشت برای تزریق به آغاجاری اختصاص پیدا خواهد کرد. در این زمینه حدود یک ماه پیش چهار حلقه چاه فاز ۹ به بهره‌برداری رسید. »وی در ادامه اظهار کرد: «محاسبات نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش گاز و مایعات گازی میدان پارس جنوبی بیشتر از درآمد صادرات نفت خواهد بود که هم‌اکنون معادل ۲/۲ میلیون بشکه در روز است.»

«اوجی» افزود: «در سال گذشته درآمد حاصل از واردات و صادرات گاز و نیز جرایم در نظر گرفته شده در این بخش، در مجموع ۶/۱ میلیارد دلار سودآوری داشت.»

وضعیت اساسنامه شرکت گاز

معاون وزیر نفت درباره اساسنامه شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه درباره بحث حاکمیتی پیشنهاداتی داشته‌ایم که به دولت ارائه کرده‌ایم، یادآوری کرد: ‌«قرار است به منظور تعاریف اساسنامه جدید طی هفته آینده با سازمان خصوصی‌سازی نشست داشته باشیم. در این راستا به نظر ما خطوط سراسری و بحث توزیع گاز باید در حاکمیت دولت باشد، ولی آمادگی واگذاری صددرصد پالایشگاه‌های گاز را داریم. بنابراین امکان واگذاری شرکت ملی گاز به صورت هلدینگی وجود ندارد.»

وی افزود: «از سوی دیگر چون بحث صادرات، واردات و سوآپ گاز نیز در حوزه مسوولیت‌های شرکت ملی گاز قرار گرفته، این موارد نیز باید به اساسنامه جدید اضافه شود.»

وی درباره واگذاری شرکت‌های گاز استانی توضیح داد:‌ «برنامه‌ریزی شده که گاز را به‌صورت کلان در ورودی شهرها به بخش خصوصی تحویل دهیم و با نظارت عالی شرکت‌های گاز استانی، شرکت‌های خصوصی، گاز را در سطح شهر و روستاها توزیع کنند که به این منظور گازرسانی به یک شهر یا روستا به‌صورت پایلوت در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.»

مذاکره برای افزایش واردات گاز

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای صادرات و واردات گاز ایران اظهار داشت: «ماه گذشته با امضای الحاقیه قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، حجم گاز وارداتی از هشت میلیاردمتر مکعب در سال (از منطقه کردکوی) به ۱۴ میلیاردمتر مکعب افزایش پیدا کرد و برای افزایش حجم واردات گاز از این کشور تا سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب نیز با ترکمنستان وارد مذاکره شدیم.» به گفته وی هرچه گاز بیشتری از ترکمنستان وارد کنیم، حجم تجارت گاز طبیعی کشور بیشتر شده و با کاهش هزینه انتقال گاز از جنوب به شمال، درآمد بیشتری نیز کسب خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به قرارداد صادرات گاز به پاکستان از طریق خط لوله هفتم سراسری گفت:‌ «پاکستان برای افزایش گاز وارداتی از ۵/۲۱ میلیون متر مکعب توافق شده به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز درخواست داده که از حدود سه هفته گذشته مذاکرات شروع شده است. ‌ گاز ایران نیز از سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) به پاکستان صادر خواهد شد.»

آغاز گازرسانی به ایرانشهر

وی در ادامه اضافه کرد: «به ‌زودی عملیات اجرایی قطعه دوم خط لوله هفتم سراسری (ایرانشهر-چابهار) شروع می‌شود. در این رابطه قطعه اول خط هفتم سراسری به طول ۹۰۷ کیلومتر با هزینه هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان تکمیل شده که از عسلویه آغاز می‌شود و پس از گذشتن از استان‌های فارس، هرمزگان و جنوب کرمان به ایرانشهر می‌رسد که در این خصوص گازرسانی به ایرانشهر تا دو هفته آینده آغاز می‌شود.»