گروه صنعت و معدن- همزمان با افزایش بهای تعرفه برق برای بخش صنعت، وزارت صنایع تصمیم دارد با اعطای ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات به ازای ساخت یک مگاوات برق با ایجاد نیروگاه برق در مقیاس کوچک به واحد‌های تولیدی، تا اندازه‌ای از تاثیر این افزایش بهای برق روی هزینه‌های تولید واحدهای تولیدی بکاهد. به این ترتیب در عمل وزارت صنایع وارد حوزه تولید نیروگاه شده است. چیزی که تا قبل از آن در انحصار وزارت نیرو بود. مقامات وزارت صنایع از بسترسازی برای احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه برق مقیاس کوچک (CHP) توسط صنایع کشور خبر می‌دهند. مدیر پروژه گسترش مولدهای مقیاس کوچک با اعلام اینکه پیش‌بینی وزارت صنایع و معادن برای سال‌جاری بسترسازی برای احداث ۲هزار مگاوات نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک است، گفت: تاکنون احداث ۳۰۰ مگاوات نیروگاه برق مقیاس کوچک به بانک صنعت و معدن معرفی و مابقی نیز در فازهای بعدی انجام خواهد شد.

«مهران سالاریه» در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه فاز اول این پروژه از سال گذشته آغاز شده است، افزود: طی این فاز بستر احداث ۱۰۰ مگاوات نیروگاه برق مقیاس کوچک ایجاد شد که پس از اعلام زمینه ایجاد ۸۴ مگاوات آن شناسایی و شرکت‌های مربوط برای انجام مراحل پروژه‌ها و تخصیص تسهیلات به بانک صنعت و معدن معرفی شدند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۴ درصد از این طرح‌ها تصویب و در مرحله عقد قرارداد و بقیه طرح‌ها نیز در حال انجام مراحل تصویب است. سالاریه در خصوص تسهیلات این طرح برای شرکت‌ها اظهار داشت: به ازای هر مگاوات، ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات بانکی به فعالیت‌های صنعتی واگذار خواهد شد که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته زمان بازگشت سرمایه برای این فعالیت‌ها در حدود ۲ تا ۵/۲ سال خواهد بود.

وی در خصوص مزایای استفاده از این سیستم اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه‌ها برای برق مصرفی خود از جریان اصلی برق و در صورت قطع یا در حالات اضطراری از ژنراتورهای برق اضطراری استفاده می‌کنند که موجب بروز مشکلات برای صنایع مختلف به ویژه در صنایع سیمان، شیشه و نساجی که نیازمند برق با کیفیت و قابل اطمینان هستند، می‌شود این در حالی است که با استفاده از این نیروگاه‌ها این مشکل برطرف خواهد شد.مدیر پروژه گسترش مولد‌های مقیاس کوچک وزارت صنایع با بیان اینکه استفاده از مولدهای برق مقیاس کوچک (CHP)، برق و حرارت را برای استفاده‌های مختلف به صورت همزمان تولید می‌کنند، گفت: در حالی بازده برق مصرفی در کارخانه‌های کشور با استفاده از این مولدها به ۸۵ درصد خواهد رسید که امروز شاهد راندمانی در حدود ۳۰ درصد در نیروگاه‌ها هستیم.