گروه صنعت و معدن- در شرایطی که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ۶ استان کشور به طور رسمی آغاز شده و شمارش معکوس برای اجرای این طرح در سایر استان‌ها نیز به شماره افتاده است، وزارت صنایع و معادن از تهیه پیش نویس تفاهم و اولویت‌بندی ۲۳ رشته صنعتی خبر داده است.این در شرایطی است که نمایندگان شماری از اتحادیه‌های مورد اذعان برای حمایت از چیزی تحت عنوان توافق یا تفاهم اطلاعی ندارند. با این حساب به نظر شما چه چیزی پشت پرده توافق وزارت صنایع با این تشکل‌ها قرار دارد؟

در یک کلام، «فعلا خبری نیست»!

واقعیت این است که مدیران و روسای بسیاری از این تشکل‌های تولیدی از چند و چون این تفاهم‌نامه‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و به قول معروف «روحشان هم از این قضیه خبر ندارد.»

به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود ۲ماه پیش، رییس ستاد طرح تحول وزارت صنایع و معادن از تهیه و تدوین تفاهم با ۲۳ صنعت برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد. چند روز پیش هم معاون پارلمانی این وزارتخانه از اولویت‌بندی صنایع برای حمایت و ارتقای بهره‌وری در اجری طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود.

با این تفاسیر وقتی سراغ تشکل‌هایی که اسامی‌ آنها در میان صنایع مورد حمایت وزارت صنایع قرار دارد می‌رویم، بسیاری از آنها نسبت به این توافقات و محتوای این تفاهم‌نامه‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. برخی دیگر هم اگرچه اذعان می‌کنند که رایزنی‌هایی (هر چند کوتاه) با وزارتخانه داشته‌اند؛ اما می‌گویند که این مذاکرات هنوز خروجی قابل توجهی نداشته است.

قرار بود ما را صدا کنند

دبیر انجمن تولید کنندگان صنایع نساجی، که اولویت اول وزارت صنایع بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها است، با بیان اینکه هنوز هیچ توافقی با این انجمن در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نشده است، خاطرنشان می‌کند: «به عنوان مثال آقایان یک سری جلساتی برای ما گذاشته‌اند؛‌ اما این جلسات ارتباطی به طرح هدفمند‌شدن یارانه‌ها نداشته است. در مورد مالیات و سایر مشکلات صحبت شده، اما حرفی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به میان نیامده‌ است.»

«جمشید بصیری» در ادامه با بیان این که انجمن تولیدکنندگان نساجی، در مورد اثرات اجرای این طرح در بخش‌های مختلف صنعت نساجی خبر می‌دهد، می‌گوید: «ما بررسی کردیم که اگر طرح هدفمند شدن یارانه‌ها اجرا شود و به تبع آن قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، واحدهای ریسندگی، بافندگی، کش‌بافی، الیاف صنعتی،‌ نخ‌های پلی استر و ... چه تاثیری از اجرای این طرح می‌پذیرند و قیمت آنها تحت تاثیر این طرح چه مقدار افزایش پیدا می‌کند.»

وی تاکید می‌کند:‌ «قرار بود اگر آنها یک روز ما را صدا کنند؛ این موارد را به آنها گوشزد کنیم؛ اما هنوز که ما را صدا نکرده‌اند.»

فعلا فقط اطلاعات

از سوی دیگر، دبیر انجمن ریخته‌گران ایران هم با تاکید بر اینکه فعلا فقط یکسری اطلاعات در زمینه سهم برق، سوخت و حمل‌ونقل در صنعت ریخته‌گری از ما گرفته اند، خاطرنشان می‌کند: «این اطلاعات را از ما گرفته‌اند و قرار است که یکسری بررسی‌هایی در این زمینه انجام بدهند؛ اما هنوز هیچ چیز مشخص نشده است.»«عبدالمجید قدیمی» ادامه می‌دهد:‌ «وزارت صنایع اول باید مشخص کند که این طرح به چه صورت قرار است در بخش صنعت اجرا شود. این در حالی است که هنوز هیچ توافقی بر سر چگونگی روند واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی انجام نشده است.»

تکانه ارزی

دبیر انجمن صنایع چوب هم با تاکید بر اینکه هنوز هیچ توافقی با این اتحادیه در رابطه با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها انجام نشده است، خاطرنشان می‌کند:‌ «برای اجرای این طرح، صنایع انرژی بر باید در اولویت حمایت‌های دولتی قرار بگیرند. البته این حمایت‌ها نباید به قیمت نادیده گرفته شدن سایر صنایع تمام شود.»

«عبدالعظیم آقاجانی» در ادامه با اشاره به سیاست اشتباه دولت در مواجهه با نرخ ارز خاطرنشان می‌کند:‌ «تولیدکنندگان هر سال ۲۰درصد افزایش نرخ تورم را تحمل می‌کنند. افزایش سالانه نرخ دستمزدها هم به این میزان افزوده می‌شود. این در حالی است که رقبای خارجی ما در شرایط غیر تورمی اقدام به تولید می‌کنند و به طور طبیعی از شرایط بهتری نسبت به ما برخوردار هستند. با این وصف با کیفیت یکسان با تولیدات داخلی، قیمت کمتری دارند، مضاف براینکه ثبات قیمت ارز طی سال‌های اخیر هم شرایط واردات را برای واردکنندگان مساعد کرده است.»

«علی احسان مظفری»، دبیر تعاونی‌ تولیدکنندگان محصولات لبنی هم با اشاره به اینکه هنوز توافقی با وزارت صنایع صورت نگرفته است، خاطرنشان می‌کند:‌ «اگر قرار شود در رابطه با طرح هدفمندکردن یارانه‌ها با وزارت صنایع مذاکره کنیم، به طور قطع تک‌تک مشکلات و مولفه‌هایی که با قطع یارانه‌ حامل‌های انرژی بر سر راه تولیدکنندگان به وجود خواهد آمد، گفت‌وگو خواهیم کرد.»

اینجا جلسه بوده!

در همین حال، «عبدالرزاق کیانی» دبیر انجمن همگن پلاستیک هم با اشاره به جلسه‌ای که با مسوولان وزارت صنایع و معادن در رابطه با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها با این تشکل‌ برگزار شده است، خاطرنشان می‌کند: «وزارتخانه فعلا در حال تهیه آمار و اطلاعات است تا همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از طریق تشکل‌ها اقدام به توزیع سیاست‌های حمایتی خود کند. »همچنین،‌ «فاضلی»، یک عضو انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم، که نام اتحادیه آنها هم در میان صنایع مورد حمایت وزارت صنایع به چشم می‌خورد، در رابطه با روند توافق با این وزارتخانه بر سر چندوچون اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش آلومینیوم می‌گوید: «هنوز هیچ توافقی با وزارت صنایع در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها انجام نداده‌ایم.»این اظهارات در شرایطی از سوی این اتحادیه‌ها مطرح می‌شود که بسیاری از اتحادیه‌هایی که نامشان از لیست وزارت صنایع جا مانده بودند و خود را محق حمایت‌های دولت بعد از اجرای «طرح» می‌دانستند، تصور می‌کردند که وزارت صنایع توافق جدی ومحکمی را روی کاغذ و با استاندارد یکسان با این تشکل‌ها انجام داده است. این در حالی است که حتی این اتحادیه‌ها هم به نبود یک توافق جدی در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پی برده‌اند.