گروه انرژی- تهران تصمیم دارد از ماه آینده با ساخت قطعه دوم و سوم خط لوله ششم سراسری، صادرات گاز به ترکیه و اروپا را وارد مرحله جدی‌تری کند. به گزارش خبرنگار ما، پیش از این؛ خط لوله نهم سراسری گاز برای صادرات گاز به اروپا در دست مطالعه بود، اما بر اساس اعلام مسوولان ارشد شرکت ملی گاز، با توجه به ظرفیت بالای انتقال گاز از خط ششم سراسری، این خط جایگزین خط لوله نهم سراسری جهت صادرات گاز شد.

در این رابطه «اصغر سهیلی پور»، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت: «احداث قطعه دوم و سوم خط لوله ششم سراسری از ماه آینده اجرا خواهد شد. هدف از اجرای این خط تامین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برای مصارف شهرهای غرب و شمال غربی کشور و تامین ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز برای نیازهای صادراتی است.» وی که اخیرا مسوول پیگیری امور محوله در شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز شده است، اعلام کرد: «قطعه اول این خط از عسلویه تا آغاجاری به بهره‌برداری رسیده و قطعه دوم آن نیز که از آغاجاری تا اهواز است، در دست اقدام است.»وی در ادامه اظهار داشت: « قطعه دوم این خط لوله تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و کلنگ ساخت قطعه سوم این خط که از اهواز تا دهگلان کردستان است تا ماه آینده زده خواهد شد.»«سهیلی پور» می‌افزاید: «با جدی شدن مذاکرات ما با کشورهای اروپایی جهت صادرات گاز، ساخت ادامه این خط لوله از دهگلان تا مرز ترکیه آغاز خواهد شد.» وی در ادامه در مورد مذاکرات تهران با ترکیه جهت انتقال گاز ایران به اروپا گفت: «همزمان با ساخت این خط لوله روند مذاکرات نیز طی خواهد شد.»

نیاز ۳ میلیارد یورویی

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که اعتبار مورد نیاز برای ساخت این خط لوله در مجموع چقدر است، گفت: «در مجموع برای ساخت کامل این خط به ۳ میلیارد یورو اعتبار نیاز داریم و پیش بینی می‌شود که در صورت تامین این اعتبار تا ۴ سال آینده این خط به طور کامل به بهره‌برداری برسد.» به گزارش خبرنگار ما، احداث خط لوله گاز ششم سراسری در ابتدا به منظور تقویت شبکه گازرسانی استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی آغاز و در آینده با هدف صادرات گاز به اروپا خواهد بود.

ورود قرارگاه خاتم الانبیا

از سوی دیگر، ساخت ادامه این خط از آغاجاری در حالی آغاز خواهد شد که احتمالا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار قطعه سوم این خط لوله خواهد بود. شرکت ملی گاز ایران از چندی قبل مذاکرات خود را با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای امضای قرارداد ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری (خط لوله صادرات گاز به اروپا) به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و به صورت ترک تشریفات آغاز کرده بود که هم‌اکنون مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. قطعه سوم این خط لوله به طول تقریبی ۶۰۰ کیلومتر از اهواز تا دهگلان کردستان است. در این زمینه، اما خبرگزاری «مهر» با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به ساخت خط لوله نهم سراسری اعلام کرد که با موافقت نمایندگان ویژه رییس جمهور مقرر شده است که به منظور افزایش پایداری انتقال گاز طبیعی به مشتریان اروپایی هیچ گونه انشعابی از خط لوله نهم سراسری به شبکه شهری و روستایی کشور کشیده نشود.در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از ۲۹ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی به تنهایی ۱۶ درصد از کل ذخایر گاز جهان را به خود اختصاص داده است. در شرایط فعلی سهم ایران در تجارت جهانی گاز (با در نظر گرفتن گاز وارداتی ترکمنستان) بین یک تا دو درصد برآورد شده است. این در حالی است که تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم ایران در تجارت جهانی گاز باید به ۱۰ درصد افزایش یابد.