موضوع: رفع ایرادات لایحه برنامه پنجم

گروه صنعت و معدن - برنامه پنج ساله پنجم توسعه به مثابه «نقش راه» برای بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش صنعت و معدن برای دستیابی به اهدافی است که در برنامه کوتامدت و بلندمدت کشور به آن اشاره شده است. با وجود آنکه لایحه این برنامه، با تاخیر ارائه شد و به سال اجرا نرسید و در نهایت یک سال هم اجرای آن به تعویق افتاد، به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی از استاندارد‌های لازم برای نمایندگی کردن و اطلاق نام برنامه پنجم توسعه در بخش صنعت و معدن برخوردار نیست. شماری از کارشناسان بر این باورند که نگارش برنامه برای بخش صنعت و معدن نیازمند اختصاص زمان، جامع‌نگری، کلان‌نگری، بهره‌گیری از سعی و خطای حال و گذشته، دریافت نظرات مجریان برنامه به ویژه تشکل‌های فعال بخش خصوصی است. در این شرایط سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» می‌گوید: «به منظور بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه روز سه‌شنبه وزرای صنایع و معادن، نفت، رفاه، ارتباطات و فناوری در این کمیسیون حضور پیدا می‌کنند.»

ماده پیشنهادی بخش صنعت در قالب برنامه پنجم

عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس هم با بیان اینکه برنامه بخش صنعت و معدن در قالب برنامه پنجم در ۷ ماده تهیه شده است، گفت: نمایندگان کمیسیون صنایع ایرادات این برنامه را بررسی و اصلاحات لازم را در این خصوص طی هفته جاری به کمیسیون تلفیق ارائه خواهند کرد. «سید شریف حسینی» در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: «وزارت صنایع در کنار ۷ ماده تهیه شده برای بخش صنعت در قالب برنامه پنجم باید استراتژی‌های لازم را نیز ارائه و اجرایی کند. وی ادامه داد: ۷ ماده مربوط به برنامه بخش صنعت در موضوعات مختلف از جمله پتروشیمی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، معدن، سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و شهرک‌های تخصصی صنعتی تهیه شده است.» وی افزود: «برنامه بخش صنعت در قالب برنامه پنجم طوری تهیه شده که اجرای طرح‌ها توسط بخش خصوصی رونق‌گیرد و موانع پیش روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برطرف شود.»

به گفته «حسینی»، یکی از موارد قابل توجه در برنامه بخش صنعت، ارائه برنامه‌های حمایتی از بخش خصوصی و تعاونی‌ها است، به طوری که دولت در این زمینه هدف و برنامه‌هایش را طوری تنظیم کرده که بهای بیشتری به بخش خصوصی داده شود. وی تصریح کرد: بر اساس برنامه پیشنهادی وزارت صنایع در طول برنامه پنجم برای برطرف شدن موانع پیش روی بخش صنعت و اعطای تسهیلات و همچنین بخشودگی مالی این بخش تلاش خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه نقش بخش صنعت در برنامه پنجم کمرنگ دیده شده است، اظهار داشت: این برنامه باید طوری تهیه شود که مشکلات صنعتگران را طی ۵ ساله آینده مدنظر داشته و تا حدی برطرف کند. وی ادامه داد: پیشنهاد اعضای کمیسیون صنایع برای اصلاح برنامه بخش صنعت در قالب برنامه پنجم طی هفته جاری به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد. «حسینی» خاطرنشان کرد: «در جلسه روز شنبه کمیسیون صنایع پیشنهادات مربوط به تقویت برنامه و رفع نقاط ضعف آن ارائه می‌شود تا در نهایت برنامه‌ای مطابق با سیاست‌های کلی چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تدوین شود.» بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این برنامه از کنار حل بسیاری از چالش‌ها و مسائل صنایع کشور بی‌اعتنا گذشته است. کارشناسان بر این باورند که در این برنامه، الزامات و رویکردهای مهم صنعتی جا مانده‌اند که به نظر می‌رسد یا مجلس باید برای پرکردن خلا‌ءهای موجود اقدام ‌کند یا در آینده دستگاه اجرایی فراتر از تکالیف برنامه‌ای، برحسب فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو اقدام به برنامه‌ریزی مسائل خود به صورت فرا‌برنامه‌ای خواهند کرد. نمایندگان اعتقاد دارند که سیاست‌های طرح تحول دولت به ویژه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و سیاست‌های اصل ۴۴ و چشم‌انداز باید مکمل هم بوده و فصل پنجم برنامه را که شامل موارد اقتصادی است، تکمیل نماید. با محکم بودن احکام اقتصادی برنامه پنجم و با تقویت اقتصاد، صنعت نیز پوشش داده شود.افزون براین، در بخش معدن که دارای ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد است، گلایه‌هایی وجود دارد که در برنامه پنجم کمرنگ دیده شده، اما با قوت بخشیدن به مسائل اقتصادی و زیربنایی، زمینه اجرایی و عملیاتی شدن سیاست‌های کلان به دست می‌آید.حال به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت تصمیم دارد طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را به‌طور جدی دنبال کند، در این شرایط لایحه وارد مرحله چانه‌زنی یا به اصطلاح «چکش‌کاری» شده است.