متوسط تولید روزانه نفت خام کشور در سال‌های ۱۳۷۸ تا پایان ۱۳۸۷ (برنامه سوم توسعه و چهار سال ابتدای برنامه چهارم توسعه) با افزایش ۵۲/۲۸۰ هزار بشکه‌ای و رشد ۵/۷ درصدی از ۳ میلیون و ۷۳۶ هزار بشکه به ۴ میلیون و ۱۷ هزار بشکه رسیده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، برابر آمار مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران مندرج در ترازنامه هیدروکربوری سال ۱۳۸۷، در چهار سال ابتدایی اجرای برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۴-۱۳۸۷) متوسط تولید روزانه نفت خام کشور حدود

چهار میلیون و ۵۰ هزار بشکه گزارش شده است.

براساس این گزارش، این میزان تولید نسبت به متوسط تولید روزانه نفت خام در طول برنامه سوم توسعه (۱۳۸۳ - ۱۳۷۹) بالغ بر ۲۱۹ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

همچنین ارزیابی عملکرد بلندمدت تولید نفت خام نشان دهنده آن است که تولید تجمعی نفت خام طی سال‌های (۵۹-۱۳۲۷) یعنی دوره سی ساله پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲/۲۶ میلیارد بشکه بوده که این مقدار طی ۳۰ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی‌و به‌رغم جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تحریم‌های اعمالی به ۴/۳۶ میلیارد بشکه بالغ شده است.

این گزارش می‌افزاید: متوسط تولید روزانه نفت‌خام طی ۳۰ سال قبل از انقلاب حدود ۲ میلیون و ۳۹۴ هزار بشکه بوده که این رقم طی ۳۰ سال پس از انقلاب به ۳ میلیون و ۳۱۸ هزار بشکه در روز بالغ شده است.

بنابراین گزارش، نفت به عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی جهان نه تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه از نظر سیاسی نیز حائز اهمیت بوده و این محصول در اقتصاد ایران دارای نقش‌های متفاوتی است.