چالش‌های صنعت پلاستیک از بورس بازی تا تثبیت نرخ ارز

گروه انرژی- «تامین نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان صنعت پلاستیک است.»

میزگرد نقد و بررسی سیاست‌گذاری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر و صنایع پایین دستی در حالی برگزار شد که به گفته رییس هیات مدیره تعاونی صنایع پلاستیک تهران، در حال حاضر مواد اولیه در داخل کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی عرضه

می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، «رضا زاده» با بیان اینکه دغدغه‌های فعلی تولیدکنندگان، تامین نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه است، می‌گوید: «خروج مواد پلیمری از سبد حمایتی و عرضه این مواد در بورس کالا، باعث شده که بازرگانی بورس با عرضه کم، قیمت‌ها را بالا نگه دارد. در این بین اشخاصی که به نوعی دلال‌ هستند، مواد اولیه را از بورس می‌خرند و بعد به صورت مدت‌دار به تولیدکننده می‌فروشند و ماهانه ۵/۳ تا ۴ درصد اضافه می‌کنند.»

به گفته وی، بالا بودن قیمت مواد اولیه پلیمر در ایران نسبت به قیمت جهانی باعث شده که برخی افراد بازار سیاه برای مواد اولیه ایجاد کنند.

تعطیلی ۷۵ درصدی واحدها

وی همچنین با اشاره به تعطیلی ۷۵درصد از واحدهای فعال در پهنه صنعت پلاستیک در دو سال گذشته به دلیل حذف تعرفه حمایتی دولت اظهار داشت: «اگر دولت از ۲۵ درصد واحدهای باقی مانده در این صنعت حمایت نکند، این واحدها نیز تا پایان سال تعطیل خواهند شد.»

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران گفت: «پیش از انتقال فروش مواد پتروشیمی به بورس حدود ۹ هزار کارخانه پلاستیک وجود داشت، اما بعد از واگذاری حدود سه هزار کارخانه تعطیل شده است.»

این اظهارات در حالی از سوی «رضازاده» مطرح شد که رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران در پاسخ به این گلایه‌ها اظهار کرد: «صنایع تبدیلی وابسته به مواد اولیه نیست. مشکل صنعت پلیمر ایران انرژی‌بر بودن آن است. صنایع ما یک شیفت و حتی کمتر کار می‌کنند و حجم تولیدات کم است که باعث می‌شود قیمت تمام شده بالا برود و ما نتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.»

«محتشمی پور» در توضیح علت گران بودن محصولات پتروشیمی برای مصرف داخلی گفت: «قانون عدم دریافت مالیات از صادرات یکی دیگر از مشکلات ما است؛ به طوری که تولیدکننده اگر محصولش را در داخل بفروشد باید ۲۵ درصد سود خود را به عنوان مالیات پرداخت کند، ولی اگر همان را صادر کند، از مالیات معاف است.»

وی در ادامه بیان کرد: «دومین مشکل تامین مواد اولیه این است که چون مواد اولیه کم داریم، واردات باعث افزایش قیمت و بورس بازی می‌شود.»

مشکلات صادراتی

در ادامه این میزگرد «غریبی»، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران، گران بودن مواد اولیه و نبود امکان صادرات را دلیل پایین بودن سطح تولید کارخانه‌ها دانست و افزود: «در صنعت پلاستیک، بیش از ۱۳ میلیون تن ظرفیت تولید داریم، ولی تولید ما حدود دو میلیون تن است. ۱۱ میلیون ظرفیت کاذب به دلیل این است که کارخانه‌ها با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کنند.» وی در ادامه در مورد چالش‌های صادراتی در صنعت پلاستیک اظهار داشت: «صادرات در این حوزه به دلیل تورم بالا و ثابت ماندن قیمت دلار از مزیت پایینی برخوردار است.»

همچنین «صدودی»، دبیر انجمن صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات پلیمری تهران که یکی دیگر از حاضرین در این میزگرد بود، با تاکید ضرر ناشی از ثبات قیمت ارز بر صادرات اظهار داشت: «دولت از ۱۰ سال پیش نرخ ارز را ثابت نگه داشته است، ولی در این مدت حقوق کارگران ۲۵۰ درصد افزایش داشته است؛ همین امر سبب شده است که انگیزه برای واردات به جای صادرات افزایش یابد.»

«ایران پلاست» زمینه‌ساز صادرات

«صدودی» در ادامه در مورد نمایشگاه ایران پلاست بیان کرد: «ایران پلاست به جای آن که بسترساز صادرات باشد، بسترساز واردات است و چینی‌ها در آن حضور پررنگ‌ دارند.

وی با تاکید بر این که در سطح کلان بخش خصوصی نمی‌تواند بسترساز باشد، تصریح کرد: «اگر ما مساله را کلان ببینیم، آن وقت است که دولت وارد می‌شود. باید بازار هدف را شناسایی کرد. باید شروع حرکت و مقصد کالاها مشخص باشد.»

وی افزود: «اگر تشکل‌ها متولی نمایشگاه ایران پلاست بودند، حداقل ۵۰ درصد درآمد آن باید به بازار برای صادرات اختصاص پیدا کند، چرا که ارزش نمایشگاه به بازدیدکنندگانی است که در آن کار سررشته داشته باشند.»

قطع حمایت دولتی

از سوی دیگر «زارع»، مدیرعامل تعاونی صنایع پلاستیک یزد نیز با تاکید این مطالب گفت: «در یکی دو سال گذشته، صادرات ما به صفر رسیده است. دولت از خودروساز حمایت ۱۰۰ درصدی می‌کند، اما همان حمایت ۲۰ درصدی از صنایع پلیمر را هم در دو سال گذشته حذف کرده است. وقتی بنا باشد، ما مواد اولیه گران بخریم و زیرساخت بازرگانی نداشته باشیم، صادرات ما هم تعطیل می‌شود.»