گروه صنعت و معدن- در شرایطی که هنوز ۷۵ درصد از ظرفیت تنها تولیدکننده لوله‌های فولادی بدون درز کشور خالی است، اما نفتی‌ها کماکان عمده نیاز خود به این محصول را از طریق واردات تامین می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما، لوله‌های بدون درز فولادی، در تاسیسات درون چاهی صنایع نفت و گاز به کار برده می‌شوند. این لوله‌ها که از سطح زمین به عمق ۴ تا ۵هزار متری زیر زمین فرستاده شده و نفت را بالا می‌کشند، در حال حاضر با ظرفیت قابل توجهی در کشورمان تولید می‌شود.

شرکت لوله گستر اسفراین یکی از پروژه‌های ۱۱گانه سازمان برنامه و بودجه بوده که برای تامین نیاز صنایع نفت و گاز کشور به لوله‌های درون‌چاهی از ۵ سال پیش در حال فعالیت است. مدیر کارخانه این واحد تولیدی به خبرنگار ما گفت: «از سال ۷۵ که کلنگ این واحد به زمین خورد، تا سال ۸۴ که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیش از ۲۸ هزار و ۷۰۰ تن تجهیزات و ماشین‌آلات از کشور بلژیک وارد کشور شد تا این کارخانه راه‌اندازی شود.

ما این تکنولوژی را وارد کردیم که یک روز از واردات لوله‌های درون چاهی بی‌نیاز شویم، نه اینکه سالانه ۶۰ تا ۷۰هزار تن لوله وارد کنیم.»«مهدی بذری» در جمع خبرنگاران به نامرغوب بودن لوله‌های چینی اشاره کرد و گفت:‌ «این در حالی است که کیفیت لوله‌های ساخت داخل مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی است. بالاتر بودن قیمت تولیدات داخل در مقابل جنس چینی هم فقط به دلیل خرید مواد اولیه با قیمت‌های بالا است. اگر مواد اولیه‌ای که در این واحد مصرف می‌شود، ارزان‌تر در اختیار ما قرار گیرد، از نظر قیمت هم می‌توانیم با چینی‌ها رقابت کنیم.»به گفته وی، هم اکنون لوله‌های چینی با قیمت تقریبی ۱۹۰۰دلار در هر تن وارد می‌شود.

در مقابل لوله‌های داخلی با قیمتی حدود ۲۵۰۰دلار در هر تن تولید می‌شوند.به گزارش خبرنگار ما، اگر آمار و ارقام ارائه شده از سوی این تولید کننده از سوی مقامات نفتی تکذیب نشود، با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بابت واردات لوله‌های بدون درز درون چاهی هزینه شده است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از این میزان قابل تهیه از داخل کشور بود.

این تولید کننده در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: «در حال حاضر سالانه بیش از ۸۰ هزار تن لوله کیسینگ در کشور مصرف می‌شود که تنها ۲۰هزار تن آن از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.»