منابع خارجی از تلاش‌های گسترده و مرموزانه عربستان سعودی و قطر برای قطع وابستگی چین به ایران، در واردات نفت و گاز تحت فشارهای آمریکا خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «ویکلی کاتینگ»، چین به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان و عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تلاش زیادی برای افزایش حضور و نفوذ خود در شبه قاره هند دارند.

چین برای تبدیل شدن به ابر قدرت سیاسی و اقتصادی نیازمند ارتقای جایگاه خود در هند و پاکستان است. چین با پیشی گرفتن بر آمریکا به بزرگ‌ترین وارد کننده نفت عربستان در سال ۲۰۰۹ تبدیل شده است. چین و عربستان از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون تلاش زیادی را برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری آغاز کرده‌اند. حجم مبادلات تجاری دو کشور امسال به بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. چین برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، حساب ویژه‌ای روی عربستان باز کرده است. دولت چین خواستار افزایش مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۶۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ میلادی شده است.

چین همچنین قصد دارد همکاری‌های انرژی خود با عربستان را بیش از پیش توسعه دهد. چین برای تامین امنیت انرژی خود به افزایش روابط اقتصادی و تجاری با عربستان نیاز دارد.

این در حالی است که جایگاه ایران در خاورمیانه، به نوعی افزایش نفوذ و قدرت عربستان در منطقه را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

مخالفت‌های چین با اعمال تحریم‌های تجاری و اقتصادی بر ضد ایران یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف چین و عربستان به شمار می‌رود. عربستان در حال رایزنی با قطر برای متقاعد کردن چین در موافقت با تحریم‌های تجاری بیشتر بر ضد ایران است. عربستان و قطر قصد دارند، هرگونه نفت مورد نیاز چین را که این کشور از ایران تامین می‌کرده را تامین کنند؛ ولی چین تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است.