گروه انرژی- سرانجام بعد از گذشت ۱۷ سال، با امضای ضمانت‌نامه پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، این پروژه وارد مرحله اجرایی شد. اسناد ضمانت اجرایی قرارداد خط لوله گاز موسوم به خط لوله «صلح»، جمعه شب از سوی «سید رضا کسایی زاده»، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران و «ارشاد کلیم»، معاون وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان در سفارت فرانسه در اسلام آباد امضا شد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده، در مراسم امضای این اسناد که «نوید قمر» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان و «ماشاا... شاکری»، سفیر ایران در اسلام آباد نیز حضور داشتند، نمایندگان دو طرف از نهایی شدن طرح خط لوله گاز ابراز خرسندی کردند.بر اساس گزارش دیگری از خبرگزاری «فارس»، «نوید قمر»، اعلام کرد: «من شدیدا خوشحالم که بعد از ۱۷ سال این پروژه نهایتا رو به آغاز گذاشته است. این پروژه به ما کمک می‌کند انرژی لازم را برای رشد صنعتی خود تامین کنیم.» وی افزود: «ایران به ما اطمینان داده است این پروژه را طی دو و نیم یا سه سال آینده تکمیل خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، این موافقت نامه راه را برای اجرایی کردن پروژه ۵/۷ میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان طی چهار سال آینده هموار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، نکته قابل توجه در این پروژه این است که پاکستان قصد دارد از گاز صادراتی ایران در جهت ایجاد ارزش افزوده استفاده کند؛ به گونه‌ای که بر اساس بیانیه ای که وزارت نفت پاکستان منتشر کرده گاز تولیدی از ایران برای تولید برق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.همچنین در این بیانیه آمده است که این پروژه هم‌اکنون آماده است تا وارد مرحله اجرا شود. به این ترتیب نخستین جریان گاز ایران در اواخر سال ۲۰۱۴ به پاکستان می‌رسد. وزارت نفت پاکستان هزینه دولت این کشور در اجرای پروژه مذکور را که دوره ای ۲۵ ساله دارد، ۶۵/۱ میلیارد دلار برآورد کرده است.به گزارش خبرنگار ما، به نظر می‌رسد که از این به بعد تلاش‌های دهلی نو برای حضور در این پروژه بیشتر شود. هند پیش از اجرایی شدن این قرارداد، به دلایلی از جمله امنیت انتقال گاز از خاک پاکستان به این کشور و هزینه ترانزیت گاز، از امضای قرارداد سه جانبه صادرات گاز ایران به پاکستان و هندوستان کنار کشید. این در حالی است که مقامات ایران اعلام کرده‌اند که هند هنوز برای پیوستن به این پروژه فرصت دارد.به طوری که پیش از امضای این ضمانت‌نامه، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا این فرصت برای هندی‌ها وجود دارد که به این پروژه ملحق شوند؟ گفته بود: «هنوز این فضا وجود دارد که هندی‌ها نیز به این پروژه بپیوندند، ولی اخیرا چینی‌ها نیز علاقه‌مند هستند که از گاز این خط استفاده کنند.»وی همچنین در خصوص نافذ شدن قرارداد خط لوله «صلح» گفته بود: «اصولا قراردادهای طولانی مدت و بین‌المللی شرایط نافذ شدنشان خیلی سخت است. از جمله شرایط نافذ شدن قرارداد صادرات گاز به پاکستان نیز می‌توان به امضای قرارداد عملیاتی، قرارداد اجازه ترانزیت گاز به کشور ثالث، دریافت گارانتی از کشور خریدار و دریافت مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و مصوبه هیات مدیره طرف مقابل اشاره کنیم.»«سیدرضا کسایی زاده» اظهار داشته بود: «بعد از نافذ شدن قرارداد، اجرای کار شروع می‌شود که شامل احداث ۹۰۰ کیلومتر خط لوله در داخل خاک پاکستان و ۲۵۰ کیلومتر خط لوله در داخل ایران می‌شود.»وی می‌افزاید: «بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم که در ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی بتوانیم اولین محموله گاز را به این کشور صادر کنیم.» به گفته وی میزان گاز درخواستی پاکستان ۷/۸ میلیارد متر مکعب در سال است.