ضرب‌الاجل برای تحویل قانون معادن

دفاع تمام عیار معاون رییس جمهور از طرح یارانه‌‌ها در جمع معدنی‌ها

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: همایش نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش معدن در شرایطی برگزار شد که متن و حاشیه آن به میدانی مبدل شده‌بود که از یک سو فعالان بخش معدن از چند و چون اجرای طرح یارانه‌ای دولت ابراز نگرانی می‌کردند و از سوی دیگر، معاون پارلمانی رییس جمهور به دفاع تمام عیار از این طرح می‌پرداخت.عصر روز شنبه تقریبا همه اهالی معدن و همه آنهایی که به نحوی در سیاست‌گذاری بخش معدن کشور نقش دارند، آمده‌بودند تا فکری به حال معدن، آنهم بعد از اجرای طرح یارانه‌ای دولت بکنند. همه آمده بودند به جز «سمیعی نژاد» معاون معدنی وزیر صنایع که به گفته مجری همایش، به سفر استانی رفته بود.معاون پارلمانی رییس جمهوری، رییس انجمن مهندسی معدن، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس،‌ رییس کمیته معدن مجلس، نایب رییس و دبیر خانه معدن و مجری تدوین استراتژی معدن ایران از جمله مسوولانی بودند که در این همایش حضور داشتند.به گزارش خبرنگار ما، در همایش تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش معدن، از یک طرف «سید حسین‌هاشمی»، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نحوه هدفمند شدن یارانه‌ها از سوی دولت را به عنوان مهم‌ترین دل‌نگرانی و دغدغه فعالان بخش معدن معرفی کرد. از طرف دیگر «سید محمد میرتاج الدینی»، معاون پارلمانی رییس جمهور، از برنامه ریزی جامع دولت برای اجرای درست طرح خبر داد و به اهالی معدن اطمینان داد با اجرای طرح دولت مشکلی برای آنها پیش نخواهد‌ آمد.

هفته اول خرداد؛ هفته معدن

دکتر «محمد مهدی سالاری راد» رییس انجمن مهندسی معدن که اولین سخنران این همایش بود، به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون معدن و صنایع معدنی پرداخت. او با بیان اینکه حدود ۲۰ سال پیش وزیر معادن و فلزات وقت جمهوری اسلامی‌در نماز جمعه هفته اول خرداد ماه را به نام هفته معدن نام‌گذاری کرد، اما بعد از گذشت دو دهه از این اتفاق کمتر سراغ داریم هفته معدن مورد توجه مسوولان قرار گرفته باشد.به گزارش خبرنگار ما، ظاهرا هر وقت شهرداری تهران، نام‌گذاری یک میدان به نام معدن را بپذیرد، شورای فرهنگی عمومی‌که زیر مجموعه شورای انقلاب فرهنگی است هم نام گذاری هفته اول خرداد را به نام معدن خواهد پذیرفت.

«سالاری راد» به کشورهایی همچون کانادا، برزیل و آرژانتین اشاره کرد و گفت: «در تمام این کشورها هفته‌ای به نام معدن تعیین شده است.»

او در ادامه از اینکه درهای معادن کشور به روی دانشجویان بسته است، گلایه کرد و گفت: «در بسیاری از کشورهای دنیا نه تنها درهای معادن به روی دانشجویان این رشته باز است، بلکه برای تشویق سایرین به فعالیت در این حوزه امکان ورود دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به بخش معدن هم وجود دارد. اما متاسفانه در کشور ما دانشجویان تخصصی بخش معدن هم امکان ورود به معادن را ندارند.»

درهای معادن باز است

در این میان ناگفته نماند که این اظهارات رییس انجمن معدن ایران، با واکنش «احمد هراتی نیک» رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران مواجه شد. «هراتی نیک» با بیان اینکه هم‌اکنون درهای معادن ما به روی دانشجویان باز است، خاطرنشان کرد: «با هماهنگی‌هایی که انجام شده این امکان وجود دارد که دانشجویان از واحدهای فولادسازی مثل مبارکه، ذوب‌آهن و خوزستان بازدید کنند. همچنین آنها می‌توانند با هماهنگی قبلی از معادن سنگ‌آهن و زغال سنگ هم بازدید کنند.»رییس هیات عامل ایمیدرو رسما اعلام کرد: «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران آمادگی کامل برای همکاری با دانشجویان در این بخش را دارد.»

وی ادامه داد: «امسال به همه واحدها دستور داده‌ایم با دانشگاه‌ها همکاری کنند.»

گلایه‌های رییس کمیسیون صنایع

نوبت سخنرانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که رسید، حال و هوای همایش هم تغییر کرد. او خیلی جدی نسبت به چند و چون اجرای طرح یارانه‌ای دولت ابراز نگرانی کرد و به صراحت گفت: «این مهم نیست که با اجرای این طرح قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه مدیران واحدهای صنعتی و معدنی ما توانایی مدیریت این افزایش قیمت را دارند،‌ اما آنها توان رویارویی با بی‌برنامگی‌های احتمالی و نابسامانی‌ را ندارند. دولت باید با برنامه‌ریزی کامل و همه جانبه دست به اجرای این طرح بزند.»«سید حسین‌هاشمی» همچنین با انتقاد از کم توجهی دولت به بخش معدن در لایحه برنامه پنجم هم تاکید کرد: «گزارش دولت در بخش صنعت و معدن در کل هفت محور بیشتر ندارد که در این هفت محور هم آن‌چنان که باید و شاید به بخش معدن توجه نشده است.»

وی ادامه داد: « ما در کمیسیون صنایع و معادن ناچارهستیم خودمان لایحه برنامه پنجم توسعه را آن‌چنان هدایت کنیم که بخش معدن مغفول نماند. ما از رییس جمهور گلایه داریم، چراکه اگر نگاه‌ به بخش معدن تغییر نکند، سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش متوقف می‌شود.»

رییس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اصلاحیه قانون معادن باید هرچه سریع‌تر به دست نمایندگان برسد، خاطر نشان کرد: «در حال حاضر به دلیل نگرانی‌هایی که وجود دارد، سرمایه‌گذاران اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری ندارد. از همین رو باید هر چه سریع‌تر تکلیف قانون معادن و قیمت حامل‌های انرژی روشن شود.»وی به برنامه ۳۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب چشم‌انداز ۲۰ساله کشور اشاره کرد و گفت:‌«این بدان معنا است که سالی ۱۸۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود؛ اما آمار نشان می‌دهد هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری‌ها حدود ۲۰میلیارد دلار است. با این وصف از برنامه خیلی عقب هستیم.»

اولتیماتوم یک‌ماهه

رییس کمیته معدن مجلس هم در این همایش سخنرانی خود را از تعلل دولت در تحویل اصلاحیه قانون معادن شروع کرد و به آنها اولتیماتوم داد که اگر تا آخر خرداد ماه اصلاحیه قانون معادن به دست نمایندگان مجلس نرسد، آنها راسا اقدام به تدوین قانون معادن خواهند کرد.وی همچنین از دولت خواست نسبت به بخش اکتشاف در معادن، اهتمام بیشتری بورزد؛ چراکه بخش خصوصی در این بخش کمتر سرمایه گذاری می‌کند.

طرح اجرا می‌شود چون...

«سید محمد میرتاج الدینی» معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم که آخرین سخنران این همایش بود، به دفاع تمام عیار از طرح یارانه‌ای دولت پرداخت و گفت که اگر این طرح اجرا نمی‌شد هیچ‌گاه شما به این فکر نمی‌افتادید که برای تاثیر اجرای این طرح در بخش معدن همایش برگزار کنید و نسبت به کاهش مصرف انرژی در معادن و افزایش راندمان به معدن‌کاران هشدار بدهید.وی با اشاره به اوضاع نه چندان مساعد اقتصاد ایران در شرایط کنونی اشاره کرد و از مواردی همچون پایین بودن سطح رشد اقتصاد، پایین بودن بهره‌وری، بالابودن نرخ تعرفه‌ها، نابرابری توزیع درآمدها و عدم تحقق عدالت اقتصادی در شرایط کنونی به عنوان الزامات موجود برای اجرای طرح یارانه‌های دولت نام برد.به گفته میرتاج‌الدینی هم اکنون ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، اما با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، ۸۰درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی قرار می‌گیرد و فقط ۲۰درصد آن در اختیار دولت باقی می‌ماند.به گفته میرتاج‌الدینی، اصلاح نظام یارانه‌ها تنها یکی از بخش‌های هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی است.

تدوین اهداف کمی‌توسعه بخش معدن

وی طرح یارانه‌ای دولت را در راستای برطرف کردن نگرانی سرمایه‌گذاران معرفی کرد و افزود: با اجرای این طرح سرمایه‌گذاران می‌توانند برنامه منسجمی‌برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش معدن داشته باشند. وی افزود: تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی در ۳ گام اجرایی می‌شود و این امر فضای کاری فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله معدن را روشن می‌کند. وی اظهار داشت: اهداف کمی‌توسعه بخش معدن در برنامه پنجم هم در حال نهایی شدن است؛ طوری که مستنداتی تهیه شده که نرخ رشد و جایگاه تولید ناخالص داخلی معدن را مشخص می‌کند.