گروه صنعت و معدن- امسال ۲۰۰ میلیون دلار برای تعمیر کشتی‌ها اختصاص یافته است. این خبر را رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد و افزود: بالا بردن نرخ تعرفه برای کاهش خرید از خارج، استفاده از مشارکت خارجی و تامین منابع برای پروژه‌های کشتی‌سازی، بهره‌برداری از حوضچه ساخت و تعمیر کشتی‌های غول‌پیکر ایزوایکو تا پایان امسال از جمله راهکارهایی است که می‌تواند باعث جهش صنایع دریایی کشور شود. به گزارش اداره اطلاع رسانی ایدرو، «سید مجید هدایت» خاطرنشان کرد: برای توسعه صنایع دریایی در کشور، چاره‌ای جز سپردن کار به شرکت‌های داخلی و کاهش حجم سفارش‌های ساخت کشتی به خارج نداریم. وی که در دیدار با اعضای هیات‌ مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران سخن می‌گفت، اظهار داشت: برای کاهش میزان خرید شناور و دیگر تجهیزات دریایی قابل ساخت در داخل، آماده‌ایم از اهرم‌هایی مانند بالا بردن نرخ تعرفه استفاده کنیم؛ همچنان که کارگروه تولید دولت اخیرا با افزایش تعرفه واردات واگن قطار از خارج موافقت کرد.

رییس هیات عامل ایدرو همچنین وضع شرکت‌های کشتی‌سازی تابعه سازمان گسترش را رو به بهبود توصیف کرد و گفت: در کشتی‌سازی اروندان شناورهای کروبوت (شناور چندمنظوره حمل بار و مسافر) ساخته و تحویل بهره‌بردار شده و حل مشکلات کاتاماران‌های (شناور مسافربری تندرو) ناتمام نیز در مرحله نهایی است. هدایت با بیان اینکه روند فعالیت‌ها در ایزوایکو (مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران) نشانگر تحول در این شرکت است، گفت: کشتی ایران-اراک که نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل است، در روزهای آینده، به کشتیرانی جمهوری اسلامی‌تحویل رسمی‌می‌شود.

وی همچنین از برنامه ایزوایکو برای تحویل دو فروند تانکر نفتکش طی ۱۸ ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: در نظر داریم با استفاده از روش‌های مختلف پیمان- مدیریت (اجرای درصدی با مصالح) و حتی استفاده از مشارکت خارجی و تامین منابع، این پروژه را نیز اجرا و نهایی کنیم. رییس هیات‌عامل ایدرو به تشریح آخرین وضع حوضچه‌های ساخت و تعمیر کشتی‌های غول‌پیکر در بندرعباس پرداخت و گفت: در نظر داریم بخش تعمیراتی این حوضچه را تا پایان سال به نتیجه برسانیم که در این راستا، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد شد.

معاون وزیر صنایع و معادن با بیان این‌که طی کردن مسیر مهندسی معکوس برای ارتقای سطح فناوری، روندی پیچیده است، تاکید کرد: رسیدن ایران به سطح یک کشور سازنده کشتی، صرفا با بهره‌برداری از حوضچه خشک و امکانات سخت‌افزاری ممکن نمی‌شود و باید به استانداردهای لازم نیز دست یابیم. هدایت سیاست سازمان گسترش در حوزه کشتی‌سازی را «نگاه تخصصی به مساله» توصیف و اظهار کرد: در این جهت، باید کل روندهای زیرساخت‌ها، ساخت، بهره‌برداری، دانش و مدیریت پروژه‌ها را در یک مجموعه ببینیم تا در صنعت دریایی، پیشرفت کنیم.