پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با تلاش‌های خود موفق به طراحی و ساخت اولین چاه هوشمند خاورمیانه در مقیاس آزمایشگاهی شده‌اند که این مهم یکی از فناوری‌های نوین و در حال توسعه مطرح در صنایع نفت و انرژی جهان است. تمامی مراحل این فناوری که در نخستین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس رتبه دوم را به خود اختصاص داده است در پژوهشگاه صنعت نفت و توسط تیم هوشمندسازی پژوهشگاه متشکل از مهندس سید صالح هندی، مهندس تورج بهروز و مهندس محمدامین مرادی و مهندس فاطمه مؤید انجام پذیرفته است.

شرایط این چاه به لحاظ درجه حرارت، فشار، نوع سیال و قطر لوله سعی شده‌ که مطابق با شرایط چاه‌ها و مخازن ایران طراحی و ساخته شود. تفاوت چاه هوشمند طراحی شده توسط پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با سایر مشابه خارجی آن، عمودی بودن چاه مذکور است که در این طراحی یک چاه عمودی واقعی شبیه‌سازی شده است. همچنین توانایی عملکرد این پایلوت در فشارها و دماهای یک چاه واقعی قابل ملاحظه است.

این چاه برای مشاهده حلقه ارزش تکنولوژی مخزن هوشمند و کسب فهم و درک بهتر از تکنولوژی طراحی و ساخته شده است. در این چاه می توان به صورت آنلاین دما، فشار و دبی سیستم را در مکانی دورتر از سرچاه مشاهده کرد و در صورتی ‌که کاربر تشخیص دهد می‌تواند هر کدام از پارامترها را کنترل و تنظیم و سپس به سیستم اعمال کند و می‌توان تمامی فرآیندهای مربوط به چاه هوشمند را به صورت یک حلقه بسته مشاهده کرد.

در چاه‌های هوشمند با توجه به اطلاعات حاصل از حسگرهای نصب‌شده در درون چاه، نظارت و تفسیر شرایط عملیاتی مانند دما، فشار و مقدار جریان پیوسته انجام می‌شود. بدین ترتیب کاربر می‌تواند شرایط چاه را پایش کند.