گروه انرژی- غزاله طایفه: «کارت انرژی جایگزین کارت هوشمند سوخت می‌شود.» این کارت که به نوعی تمامی‌انواع سوخت در سیستم حمل و نقل سبک را پوشش خواهد داد، زمینه‌ای برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را فراهم خواهد کرد. به گونه‌ای که به گفته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، «محمد رضا فرزین»، این کارت تا دو ماه آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و پس از آن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا خواهد شد. اما این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که به گفته مدیران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، استفاده از کارت انرژی از ابتدای سال آینده عملیاتی خواهد شد؛ چرا که برای اجرای این طرح باید جایگاه‌های «سی.ان.جی» نیز به سامانه هوشمند سوخت مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار ما، مسوولان در رابطه نحوه کاربری کارت انرژی می‌گویند: این کارت که قرار است جایگزین کارت سوخت شود یک کارت شخصی نیست؛ به طوری که با فروش خودرو باید به صاحب جدید آن منتقل شود.

کارت انرژی تکمیل شده کارت سوخت

در این بین «فرید عامری»، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص کارت انرژی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت: «کارت انرژی به عبارتی تکمیل شده کارت سوخت است. در حال حاضر یارانه سوختی که بیشتر از همه برای مردم مشهود است، یارانه بنزین است. در حالی که دولت یارانه قابل توجهی را نیز برای سایر سوخت‌ها از جمله «سی.ان.جی» پرداخت می‌کند.» وی ادامه داد: «با عملیاتی شدن کارت انرژی قرار است این یارانه به صورت یکنواخت شود. یعنی دولت به طور مشخص به هر مصرف‌کننده یارانه‌ای را اختصاص خواهد داد که می‌تواند در مورد بنزین، نفت گاز، «سی.ان.جی» یا «ال.پی.جی» باشد.»

«عامری» ادامه داد: «بر اساس این طرح همسان‌سازی انواع سوخت در دست اقدام است؛ به گونه‌ای که مردم با یک کارت بتوانند از چند سوخت استفاده کنند. به طور مثال یک تاکسی دوگانه سوز که ۵۰۰ لیتر سهمیه یارانه‌ای بنزین دارد، معادل همان میزان امکان استفاده از سوخت «سی.ان.جی» را هم پیدا می‌کند.»

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص مزایای اجرای این طرح اظهار داشت: «در حال حاضر خودروهای دوگانه سوز به هر میزان که بخواهند از سوخت «سی.ان.جی» استفاده می‌کنند و طبیعتا این مزیتی است که کسانی که فقط از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند، از آن بی‌بهره هستند. در حالی که با استفاده از کارت انرژی امکان استفاده از انواع سوخت ایجاد خواهد شد.» وی افزود: «امیدواریم که با تجهیز جایگاه‌های «سی.ان.جی» تا پایان سال‌جاری به سامانه هوشمند سوخت، استفاده از این کارت عملیاتی شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این طرح کارت‌های هوشمند سوخت جمع‌آوری می‌شود؟ اظهار داشت: «خیر- تنها اسم این کارت‌ها به کارت انرژی تغییر خواهد کرد. تغییر اصلی در سیستم نرم‌افزاری ایجاد خواهد شد که امکان استفاده از انواع سوخت ایجاد شود.»

ایجاد تعادل در مصرف سوخت

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در خصوص صدور کارت انرژی می‌گوید: «صدور کارت انرژی برای ایجاد تعادل در مصرف سوخت‌های مختلف، عملیاتی خواهد شد.»

«سید نورالدین شهنازی زاده» در خصوص زمینه اجرای این طرح، با اعلام اینکه علاوه بر بنزین و نفت گاز، کارت هوشمند در بخش «ال.پی.جی» نیز فعال شده است، اظهار داشت: «برنامه‌ریزی شده تا با صدور کارت هوشمند «سی.ان.جی» تا پایان امسال، برای صدور کارت انرژی درسال آینده زمینه‌سازی کنیم.»

به گفته وی بدین منظور تاکنون دو جایگاه «سی.ان.جی» به صورت پایلوت به سیستم کارت هوشمند مجهز شده‌اند.

اختیار دست مصرف‌کننده

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص ضرورت صدور این کارت توضیح داد: «با صدور کارت انرژی اختیار مصرف انواع سوخت با مصرف‌کننده خواهد بود؛ به گونه‌ای که می‌توانند سهمیه خود را با توجه به ارزش حرارتی انواع سوخت مصرف کنند.»

سهمیه‌بندی انرژی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: به این ترتیب با راه‌اندازی کارت انرژی، انرژی سهمیه‌بندی می‌شود نه بنزین، نفت گاز، «سی‌ان‌جی» یا «ال.پی.جی».

«شهنازی‌زاده» افزود: «در حال حاضر بسیاری از خودروها که دوگانه‌سوز هستند، سهمیه بنزین خود را می‌فروشند و در صف جایگاه‌های «سی‌ان‌جی» می ‌ایستند، چرا که برایشان صرفه اقتصادی دارد؛ اما با سهمیه‌بندی انرژی، میزان سوختی که افراد استفاده می‌کنند، سهمیه‌بندی خواهد شد. در این حالت اگر یک لیتر بنزین استفاده بکنند، از سهمیه‌شان کم می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آیا کارت‌های سوخت همچنان پابرجا می ‌ماند یا خیر؟ گفت: «هر تصمیمی که ابلاغ شود، کارت انرژی پابرجا می‌ماند چراکه ما برای مدیریت عرضه نیاز به اطلاعات آن داریم.»

وی گفت: «همین کارت‌های سوختی که در دست مردم است، در سیستم جدید به کارت انرژی تبدیل می‌شود.»

مزایای کارت انرژی

در همین حال، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد مزایای جایگزینی کارت انرژی به جای کارت هوشمند سوخت می‌گوید:

«کارت انرژی که طی دو ماه آینده به مردم واگذار می‌شود، برای کنترل مصرف انرژی است؛ به‌طوری که اطلاعاتی مانند نوع مصرف، پرداخت مبلغ و میزان سوخت را می‌توان از این کارت استخراج کرد.»

«موید حسینی صدر» در گفت‌وگو با «فارس»، می‌افزاید: «مزیت این کارت جلوگیری از قاچاق سوخت، کنترل مصرف انرژی و جلوگیری از افراد سودجو است که بنزین سهمیه‌ای خود را می‌فروختند و اگر کسی بخواهد از گاز استفاده کند، به همان نسبت از سهمیه بنزین وی کم می‌شود، همچنین با ارائه این کارت کسانی که به صورت غیرقانونی کیت سوخت گاز روی خودرو نصب کرده‌ بودند، دیگر نخواهند توانست غیرقانونی گاز دریافت کنند.»

«حسینی» با اعلام اینکه صدور کارت انرژی به دلیل ضعف قابلیت‌های کارت سوخت فعلی است، گفت: «بهتر است دولت در اجرای پروژه‌های سنگین که زمان‌بر و هزینه‌بر است، قبلا بررسی‌های کامل را انجام دهد تا حتی‌الامکان نیاز به هزینه مجدد نباشد.»

حسینی در مورد سهمیه‌بندی یا تک نرخی شدن بنزین گفت: «در مورد تک نرخی شدن بنزین بعد از اصلاح قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.» وی در ادامه در مورد نگرانی مردم از هدفمند کردن یارانه‌ها توضیح داد: «اطلاع رسانی‌های نادرست و تشتت آرا و موضع‌گیری‌های متفاوت از طرف دولتمردان موجب نگرانی مردم شده است.»

وی گفت: «باید اجرای قانون آرام آرام شروع شود؛ زیرا همین طولانی شدن زمان اجرا خود موجب نگرانی می‌شود و اگر دولت از همین الان شروع کند، بعید است تا ۲ ماه دیگر همه زیرساخت‌های لازم برای اجرا را بتواند مهیا کند.» حسینی افزود: «مشخص نبودن قیمت‌حامل‌های انرژی، کالاها و زمان اجرای قانون نیز نگرانی مردم را بیشتر کرده است.»