گروه انرژی- غزاله طایفه: در حالی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی دولت در سال‌جاری ذکر می‌شود که مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران معتقد است: «با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۲۵ درصد در میزان مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.» «جواد اوجی» با بیان اینکه افزایش قیمت گاز فعلا برای بخش خانگی مطرح است، می‌گوید: میزان مصرف گاز بخش خانگی در ۸ ماه اول سال بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب در روز است، در حالی که این میزان در ۴ ماه آخر سال به ۴۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است. به گفته وی، اما افزایش گازبهای مشترکان صنعتی در اولویت امسال قرار ندارد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر قیمت گاز به ازای هرمترمکعب برای بخش خانگی ۱۰ تومان است، در حالی که اگر میزان گاز اختصاص داده شده به این بخش را صادر می‌کردیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد درآمد شرکت ملی گاز افزایش می‌یافت.

به گزارش خبرنگار ما، وی در ادامه با بیان اینکه تا سه سال آینده افزایش تولید گاز نخواهیم داشت، اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت گاز باید به ۷۵ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس افزایش یابد.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه حتی در صورت عدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جرائم گازی پابرجا می‌ماند، گفت: در حال حاضر کارگروه‌هایی در سطح وزارت نفت تشکیل شده تا نحوه میزان افزایش جرائم مشترکان گاز را بررسی کند.

عدم افزایش تولید گاز تا سه سال آینده

«اوجی» همچنین در خصوص تامین گاز مورد نیاز کشور با توجه به افزایش مشترکین گاز و افزایش نیافتن تولید تا حداقل ۳ سال آینده اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران با هدف افزایش گاز شیرین، در حال تست تزریق گاز ترش عسلویه به پالایشگاه‌های بید بلند یک و فجر جم است. با این هدف قرار است بین ۵ تا ۱۰ میلیون مکعب از گاز پارس جنوبی را به این دو پالایشگاه انتقال داده و شیرین‌سازی کنیم که هم اکنون در مرحله تست است.

وی افزود: همچنین افزایش ظرفیت پالایشگاه شهید‌هاشمی‌نژاد و ساخت خط لوله دوم ترکمنستان از سرخس تا سنگ‌بست از دیگر پروژه‌هایی هستند که به افزایش گاز طبیعی کشور کمک خواهند کرد. به گفته وی هم‌اکنون از منطقه کردکوی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد کشور می‌شود که این میزان با تکمیل خط لوله دوم صادرات گاز ترکمنستان قرار است به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.