مدیرعامل شرکت ملی گاز در تشریح اقدامات سال ۸۸ بخش گازی کشور به ارائه جزئیات آمار و عملکرد این شرکت و برنامه‌های آتی پرداخت و گفت: با ابتکار جدید وزیر نفت در استفاده از منابع بانک‌ها برای توسعه نفت و گاز، تاکنون تفاهم‌نامه جذب ۷۵ میلیارد دلار در قالب فاینانس و مشارکت امضا شده است. وی خاطرنشان کرد: تا پیش از ابتکار جدید میرکاظمی، عمده منابع اعتباری برای هزینه در پروژه‌های نفتی از دیگر کشورها تامین می‌شد که در مواقع بحران، بخش نفتی کشور را با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ تامین اعتبار مواجه می‌کرد، اما تدابیر جدید وزیر نفت بسیاری از چالش‌های پیش‌روی صنعت نفت و گاز را مرتفع کرده است.

«جواد اوجی» در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: موضوع افزایش ۹ برابری بهای گاز به نقل از وزیر نفت صحت ندارد، ضمن آنکه افزایش نرخ گاز مصرفی کشور در مسیر هدفمندکردن یارانه‌ها باید به گونه‌ای محقق شود که کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف گاز کشور را در پی داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که هنوز در خصوص قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و میزان درآمد دولت از محل حامل‌های انرژی تصمیم‌گیری مشخصی اتخاذ نشده است تا زمان تصمیم‌گیری در این‌باره باید صبر کرد، چرا که سناریوهای متفاوتی برای حامل‌های انرژی متناسب با درآمد دولت از این محل تعریف شده است.

وی گفت: با توجه به مباحث ذکر شده هنوز در خصوص نرخ نهایی گاز، برآورد مشخص و تصمیمی اتخاذ نشده است، اما در صورت تعیین تکلیف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اجرایی شدن آن، تعیین بهای گاز باید منتهی به کاهش ۳۰ درصدی گاز مصرفی کشور شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با مدیریت صحیح وزیر نفت و پیگیری موضوعات و مشکلات سوخت‌رسانی به مشترکان به خصوص در فصل زمستان، اکثر مشکلات مرتفع و موفقیت‌های قابل توجهی حاصل شد که با تحقق آنها اهم معضلات گازی کشور برطرف خواهد شد.

اوجی گفت: امروز سهم تجارت گاز کشور روند رو به رشدی در قیاس با گذشته را دنبال می‌کند، طی سال‌های گذشته میزان سهم ایران از تجارت گاز دو درصد بود که با لحاظ قرارداد و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده طی سال گذشته انتظار می‌رود تا پایان برنامه پنجم توسعه، سهم ایران از تجارت گاز به ۱۰ درصد بالغ شود.

وی تصریح کرد: اولویت‌بندی پروژه‌های در دست انجام یا نیمه تمام و برداشت زود هنگام از میادین مشترک از دیگر تمهیدات بخش وزارتی نفت بود ضمن اینکه اهم برنامه‌های بخش نفتی در جهت تامین اعتبار و استفاده حداکثر از توان تولید کنندگان ملی تعریف و اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص مجموع اعتبارات و سرمایه‌گذاری تخصیص یافته برای پروژه‌های گازی کشور طی سال ۸۸، تصریح کرد: با توجه به حجم پروژه‌های تعریف شده و پروژه‌های در دست انجام پیش‌بینی می‌شود بخش گازی کشور برای سال ۸۹ به حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بخش گازی اولویت برنامه‌های اجرایی شامل به نتیجه رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره با تاثیرگذاری بالا در امر گازرسانی، تولید و ذخیره‌سازی گاز است.