ساخت قطار ایرانی با برند ملی

گروه صنعت و معدن- مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی گسترش، عدم تقبل تعمیر و نگهداری خطوط ریلی از سوی دولت را به دلیل کوچک بودن حجم اقتصاد این بخش و زیان‌ده بودن آن دانست. سعید فائقی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی و جمعیت کشور، استقبال زیادی از سفر نمی‌شود؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد به طور مثال در بخش کارمندی، مرخصی‌ها بازخرید می‌شود که این عوامل باعث شده درآمد این بخش کم شود. وی با بیان این که متاسفانه در بخش حمل و نقل ریلی بازارهای مطمئنی نداریم، افزود: در زمینه جابه‌جایی مسافر به جز خط تهران ـ مشهد، سایر خطوط به دلیل نداشتن بازار مطمئن توجیه اقتصادی ندارند. او یادآور شد: تاکنون به لحاظ ترانزیتی نیز کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب تکمیل نشده است تا از طریق اتصال شرق به اروپا و کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس، حجم این اقتصاد افزایش یابد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی گسترش (وابسته به وزارت صنایع و معادن) خاطرنشان کرد: اگر دولت توانسته در بخش جاده با بر عهده گرفتن تعمیر و نگهداری راه‌ها موفق باشد، در بخش حمل و نقل ریلی نیز با بر عهده گرفتن چنین مسوولیتی با توجه به طولانی بودن مسیر می‌تواند موفق به جذب بخش خصوصی در این بخش شود. وی تعدد برند واگن‌ها و لکوموتیوها در ایران را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در حوزه قطار درون شهری ۳۰ و برون شهری ۱۸ بهره‌بردار وجود دارد، باید در این بخش استانداردهای ملی تعریف شود؛ ضمن آن که باید یک پلت فرم مشترک براساس نیازهای ملی ایجاد شود تا هر برندی به کار گرفته نشود. او ادامه داد: متاسفانه به دلیل استفاده از برندهای مختلف با این که قطارسازی ما در آسیا از همه جلوتر بود، اما نتوانستیم تکنولوژی را در کشور عمق ببخشیم و این بیانگر آن است که ما مصرف کننده خارجی شده‌ایم. وی افزود: به دلیل توسعه خطوط ریلی داخل کشور و نیاز به قطار شهری و بین شهری نیاز به یک برند مشخص توجیه پیدا می‌کند که لازمه‌ آن تولید قطار ملی است؛ چرا که امکانات این کار در کشور وجود دارد.

او در همین زمینه خبر داد: خوشبختانه در حوزه قطار درون شهری، سه کارخانه قطارسازی کشور، برند ملی را در دستور کار دارند که براساس آن طراحی آن انجام شده و نمونه آن را نیز آماده کردند و منتظر سفارش هستند تا بتوانند این کار را در کشور اجرایی کنند. فائقی در مورد تاثیر تحقیقات و پژوهش در صنعت حمل و نقل ریلی ضمن بیان این‌که تحقیقات و پژوهش باید هدفدار باشد، اظهار کرد: در حال حاضر که در زمینه‌ برند ملی یا واگن ملی لنگ می‌زنیم، مشخص می‌شود که تحقیقات در این زمینه ضعیف بوده است. وی افزود: اگر خواهان توسعه و پیشرفت در این زمینه هستیم، ضروری‌ترین قدم، جدی گرفتن تحقیق و پژوهش است و خوشبختانه در این زمینه مراکز تحقیقاتی خوبی ایجاد شده است؛ ولی این کافی نیست و باید سرمایه‌گذاری بیشتری کرد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی گسترش با بیان این‌که رویکرد کشور در سال‌های اخیر به سوی خصوصی‌سازی بوده است، گفت: باید دولت اعتبارات تحقیقاتی را به بخش خصوصی منتقل کند تا این بخش با توجه به ضعف‌های موجود به تحقیق بپردازد.