واگن‌های چند ملیتی در راه تخت جمشید و چهل ستون

عکس: ایسنا

گروه صنعت و معدن- با وجود گذشت بیش از دو سال از برگزاری مناقصه‌ای که براساس آن ساخت ۳۱۵ واگن مترو مورد نیاز شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز به یک شرکت چینی واگذار شده، هنوز تکلیف نحوه تامین این واگن‌ها مشخص نیست. بر اساس این گزارش، به دنبال اظهارات رییس کارگروه ریلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ماجرای واگن‌های ۳۱۵ گانه مترو وارد فاز جدیدی شده تا همچنان بازار حاشیه‌های این واگن‌ها داغ بماند.

«عباس قربانعلی» در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است که برای تامین این واگن‌ها قطعا از توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های اروپایی و چینی استفاده خواهیم کرد.

اما این همه ماجرا نیست. چرا که او به اصطلاح هوای تولیدکنندگان داخل را هم داشته و گفته که تصمیم داریم از توانایی تمام شرکت‌های داخلی واگن‌ساز و سازنده تجهیزات هم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی ایران خواستار تسریع در ساخت و انتقال ۳۱۵ واگن مترو برای فعال شدن در خطوط ریلی شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز شده است، اما سازمان گسترش و جهاد دانشگاهی کشور با توجه به ظرفیت خالی شرکت های فعال در این حوزه، این تصمیم را غیر ملی می‌خوانند. این در شرایطی است که بهره‌برداران خطوط مترو در شهرهای مزبور نظر مساعدی نسبت به این موضوع ندارند.

این دو کنسرسیوم

به گزارش ایسنا، رییس کارگروه ریلی ایدرو، با اشاره به فشردگی زمان برای تامین ۳۱۵ واگن مورد نیاز مترو شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز به تشکیل دو کنسرسیوم برای ساخت این ۳۱۵ واگن مترو اشاره کرد و توضیح داد: یکی از این کنسرسیوم‌ها که توسط تعدادی از شرکت‌ها و برای هم‌افزایی و همکاری بیشتر تشکیل شده است، مورد نظر ما نیست، اما جزو کنسرسیوم اصلی قرار دارد.

او با بیان این که قطعا از توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های اروپایی و چینی استفاده خواهیم کرد، گفت: هنوز در مورد واگذاری بخش الکتریکال واگن‌ها به جهاد دانشگاهی تصمیم نهایی گرفته نشده که این مساله به توافقاتی که در کنسرسیوم شکل می‌گیرد، مربوط است.

وعده تحویل ۱۸ماهه

وی در پاسخ به سوالی درمورد زمان تحویل این ۳۱۵ واگن گفت: تلاش‌ ما این است که در آغاز سال ۱۳۸۹ قرارداد را با وزارت کشور و قطارهای شهری نهایی کنیم که در این صورت ظرف مدت ۱۸ ماه یعنی شش ماه زودتر از برنامه شرکت چینی پوژان، این واگن‌ها به شهرهای اشاره شده تحویل داده خواهد شد. او با بیان این‌که بخش الکتریکال واگن مترو شامل سه محور تراکشن موتور، سیستم‌های اینورتر و تجهیزات کنترلی است، گفت: چند شرکت‌ داخلی در بخش‌خصوصی توانایی تولید تراکشن موتور ناوگان از جمله تراکشن موتور لکوموتیوهای آلستوم با قدرت هزار کیلو وات را دارند. وی ادامه داد: ما با همکاری این شرکت‌ها که در زمینه ساخت تراکشن موتور مجموعه‌های ریلی سابقه داشته‌اند، تراکشن موتور DC و AC مترو را ساخته‌ایم و برای تامین این قسمت از بخش الکتریکال مشکلی نخواهیم داشت.

قربانعلی بیگ درباره تامین سیستم‌های «اینورتر» واگن‌ها نیز گفت: با توجه به لکوموتیوهای ساخت داخل زیمنس که توسط شرکت مبنا ریل انجام می‌شود، برای ساخت سیستم‌های کنترل IGBT هم هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

توان خارجی‌ها برای تسریع در تولید

وی تاکید کرد: برای بهبود سرعت، کیفیت و قیمت این کار به طور قطع از توان شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنیم و این مساله می‌تواند از جهت صنعتی شرایط بهتری را برای مذاکره و همکاری با شرکت‌های خارجی فراهم ‌کند.

او با اشاره به بخش‌هایی از ساخت این ۳۱۵ واگن‌ که از توان شرکت‌های خارجی استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر ساخت تجهیزات ترمز، یکی از بخش‌هایی است که ورود شرکت‌های داخلی به آن جای بررسی بیشتر دارد.

رییس کارگروه ریلی ایدرو اضافه کرد: البته یکی از شرکت‌های داخلی که به طور مشترک با یک شرکت‌ بزرگ، تجهیزات موتور برای چین تولید می‌کند، توان تامین بخشی از تجهیزات موتور مورد نیاز برای این واگن‌ها را دارد.

وی در مورد بخش اینورتر و بخش کمپرسور گفت: در بخش اینورتر بعضی از قطعات را از شرکت‌های سازنده‌ که معمولا اروپایی هستند، تامین می‌کنیم و در بخش کمپرسور هم باید از توان شرکت‌های خارجی استفاده کنیم.

قربانعلی بیگ با بیان این‌که در بخش تهویه توان خیلی خوبی داریم، بیان کرد: در بخش بوژی حدود ۹۰ درصد قابلیت‌ ساخت داخل داریم و همچنین ساخت بدنه این ۳۱۵ واگن‌ بطور کامل بر عهده شرکت‌های داخلی قرار دارد.

با این اوصاف ظاهرا قرار است تامین واگن‌هایی که یک شرکت چینی برنده مناقصه آن شده، از سوی تولیدکنندگان داخلی و صد البته با تجربه تولیدکنندگان اروپایی (برای حفظ کیفیت) روی ریل‌ قرار گیرد. آشی که ایرانی‌ها و چینی‌ها و اروپایی‌ها قرار است برای ریل‌ مترو اصفهان و شیراز و تبریز بپزند، چطور از آب در خواهد آمد؟