نگرانی‌های جدی «توتال» از تشدید تحریم

گروه انرژی- ظاهرا این بار نوک پیکان تحریم‌ها به سوی صادرات نفت خام از ایران نشانه رفته است. بعد از کاهش واردات نفت خام از سوی یک شرکت هندی، این بار «توتال» فرانسه مجبور به کاهش میزان واردات نفت خام از ایران شده است. این در حالی است که این شرکت نسبت به تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، هشدار داده و معتقد است: «این تحریم‌ها به طور بالقوه عواقب منفی برای فعالیت این شرکت در ایران دارد.»

«توتال» فرانسه در جدیدترین گزارش خود در مورد تشریح عملکرد کاری خود در سال ۲۰۰۹ میلادی، با بیان اینکه در سال‌جاری میلادی (۲۰۱۰) در قبال توسعه چهار میدان گازی از ایران نفت دریافت می‌کند، اعلام کرد: «توتال» در توسعه میادین گازی «سیری»، فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، «بلال» و «درود» مشارکت داشته، اما مطالبات توسعه این میادین گازی در قالب قراردادهای بیع متقابل هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

کاهش ۱۲ هزار بشکه‌ای حجم واردات

بر اساس گزارش «مهر» به نقل از «بلومبرگ» در همین حال این شرکت فرانسوی در قالب قراردادهای بیع‌متقابل در سال ۲۰۰۹ میلادی ۸هزار بشکه در روز نفت خام از ایران دریافت کرده، این در حالی است که میزان واردات نفت خام توتال در سال ۲۰۰۶ میلادی حدود ۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این شرکت که سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا است، در سال ۲۰۰۹ میلادی ۶/۲ میلیارد یورو (سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) نفت‌خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرد و در مقابل ۴/۲۷ میلیون یورو مواد روان‌کننده به ایران فروخت.

همچنین «توتال» فرانسه قرارداد واردات نفت خام از ایران را برای سال جاری میلادی تمدید کرده، اما میزان واردات نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۱۲ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

«توتال» همچنین قرار بود در فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز سرمایه‌گذاری کند، اما به دلیل تاخیر در روند مذاکرات خود با تهران، در خرداد ماه سال گذشته قرارداد توسعه بخش بالادستی فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار با شرکت «سی.ان.پی‌.سی» چین امضا شد.

مدت زمان اجرای این قرارداد گازی ۵۲ ماهه است که زمان شروع برنامه‌های توسعه‌ای شرکت چینی در فاز ۱۱ پارس جنوبی باید از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام شود.

بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، مسوولان شرکت ملی نفت ایران با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین به توافق رسیده‌اند که در صورت اظهار تمایل شرکت‌های «توتال» فرانسه و «پتروناس» مالزی، این دو شرکت نیز بتوانند سهمی ‌از توسعه این فاز پارس جنوبی را در آینده در اختیار داشته باشند.

طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، به منظور تامین‌ گاز ترش‌ موردنیاز واحد «پارس ال ان جی» و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز و ۷۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می‌شود.