دنیای اقتصاد- سازمان مدیریت صنعتی ایران، فهرست پرفروش‌ترین شرکت‌های کشور را طی سال 87 منتشر کرد. فهرست 100 شرکت برتر در حالی منتشر شده که برخلاف عادت مالوف،صدراین فهرست به شرکتی رسیده که سال گذشته حتی در میان 10شرکت برتر هم نبود. «شرکت پالایش نفت اصفهان» که به طور میانگین 24درصد فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، امسال به عنوان برترین شرکت کشور از نظر میزان فروش معرفی شده است. در این میان، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز با 86 پله صعود، بیشترین صعود را در میان سایر شرکت‌ها داشته است. این شرکت در سال گذشته در رتبه 157 بود؛ اما امسال در جایگاه 71 قرار گرفته است.

معرفی ۱۰۰ شرکت برتر در اقتصاد ایران
گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: سازمان مدیریت صنعتی ایران، فهرست پرفروش‌ترین شرکت‌های کشور طی سال 87 را منتشر کرد.
فهرست ۱۰۰ شرکت برتر در حالی منتشر شده، که برخلاف عادت مالوف،‌ نه ایمیدرو اول شده است و نه ایران خودرو. رتبه نخست این فهرست به شرکتی رسیده که سال گذشته حتی در میان ۱۰شرکت برتر هم نبود.
«شرکت پالایش نفت اصفهان» که به طور میانگین 24درصد فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، امسال به عنوان برترین شرکت کشور از نظر میزان فروش معرفی شده است.
بعد از این شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ایران خودرو قرار گرفته‌اند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، خودرو‌سازی سایپا و طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو) هم رده‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.
4 بانک بالانشین
در این میان ناگفته نماند که در میان ۱۰ شرکت برتر این فهرست ۱۰۰ موردی، نام چهار بانک هم به چشم ‌می‌خورد. بانک‌های پارسیان، ملی، صادرات و ملت به ترتیب رتبه‌های هفتم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. براساس این گزارش، مهم‌ترین تفاوتی که فهرست امسال با فهرست سال گذشته دارد، این است که شرکت فولاد مبارکه از میان ۱۰ شرکت برتر کنار رفته و شرکت پالایش نفت اصفهان به این جمع اضافه شده است.
در انتهای این فهرست، فروش صدمین شرکت 049/3 میلیارد ریال است. این در حالی است که صدمین شرکت سال قبل 238/2 میلیارد ریال فروش داشته است. به عبارت بهتر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شرکت برتر سال 87، نسبت به سال قبل از آن، 36 درصد رشد داشته است. به طور کلی در سال 87 مجموعه صد شرکت 223/467/1 میلیارد ریال فروش داشته‌اند که نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد فروش را نشان می‌دهد.همچنین 10شرکت ابتدایی این فهرست، فروشی معادل 21 برابر فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند. فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم، حدود 37 برابر بزرگ‌تر است. در همین حال، 13 شرکت بالای فهرست، حدود 51 درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهند. در این میان، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز با 86 پله صعود، بیشترین صعود را در میان سایر شرکت‌ها داشته است. این شرکت در سال گذشته در رتبه 157 بود؛ اما امسال در جایگاه 71 قرار گرفته است.
این تازه واردها
علاوه بر مهر اقتصاد ایرانیان که جزو تازه‌واردهای این فهرست به شمار می‌آید، شرکت‌های پتروشیمی رازی، پتروشیمی مبین، بین‌المللی مهندسی ایران - ایرتیک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا و پخش البرز هم برای اولین بار است که در این فهرست جای می‌گیرند.
در میان صد شرکت برتر امسال، بانک ملی ایران با ۵۶۵هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال بیشترین دارایی را دارد؛ اما در مقابل، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با ۲۲ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال سود (قبل از کسر مالیات) بیشترین سودآوری را داشته است. همچنین شرکت پتروشیمی خارک هم با ۸۰ درصد بازدهی فروش، بیشترین بازدهی فروش را به خود اختصاص داده است. در همین حال، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم گوی صادرات را از سایر رقبا ربوده و توانسته است با ۷هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال صادرات، در رتبه نخست صادرکنندگان قرار گیرد.