سبزی‌پلو شب عید با «آرسنیک» مجاز

عکس: ایسنا

۱۷ سم شناس حد مجاز آرسنیک را تعیین کردند

رییس سازمان استاندارد: پدرم برنج‌فروش بود من هم برنج ایرانی مصرف می‌کنم گروه صنعت و معدن- صابردری نژاد: از ابتدای امسال تاکنون، جلسه‌ای نبوده که رییس سازمان استاندارد در آن حضور داشته باشد، اما حرفی از ورود برنج‌های آلوده به میان نیاید.

این بار هم رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، رو‌‌به‌رو خبرنگاران نشست و بعد از ارائه آمار و ارقام مربوط به عملکرد سازمان استاندارد در سال جاری، پاسخگوی سوالات آنان شد. با این تفاوت که این بار روایت تازه‌ای از اوضاع و احوال برنج‌های وارداتی کرد.

اما شما فکر می‌کنید آقای رییس خودش هم برنج هندی مصرف می‌کند؟ خودش که می‌گوید نه. به گفته «برزگری»، پدرش از قدیم برنج فروش بوده است. به همین خاطر هم همیشه برنج ایرانی مصرف کرده است.

این ۱۷نفر

«نظام الدین برزگری» در آخرین نشست خبری خود در آستانه سال نو، به خبرنگاران گفت: «مدتی است که با همکاری ۱۷نفر از اساتید سم‌شناس کشور، حد مجاز آرسنیک در برنج را تعیین کرده‌ایم. البته این استاندارد تا ۸فروردین سال آینده اعتبار دارد و پس از آن دوباره باید حد مجاز آرسنیک برنج را تعیین کنیم.»

به گفته «برزگری»، تا به حال ۶۷ مورد از برنج‌های موجود در سطح بازار و ۱۳۰ مورد از برنج‌های وارداتی در مبادی گمرکی، مورد آزمایش قرار گرفته‌ است. وی ادامه داد: « آرسنیک موجود در همه این برنج‌ها در حد استاندارد بوده است.» به گزارش خبرنگار ما، براساس توافق ۱۷تن از استادان سم‌شناس کشور، حد مجاز آرسنیک برای سفره‌های ایرانی ۲۰۰ «پی.پی.بی» تعیین شده است. رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به مردم اطمینان خاطر داد که برنج شب عیدشان آلوده نخواهد بود.

استاندارد سازی اقامتگاه‌ها

اما صحبت‌های «برزگری» محدود به واردات برنج نشد. وی در بخش دیگری از سخنانش، درباره برنامه این سازمان برای مسافران نوروزی هم گفت:« در ایام عید نوروز، برخی از کالاها همچون لاستیک خودرو، مواد غذایی و رعایت استانداردهای گردشگری مورد نظارت ویژه سازمان استاندارد خواهد بود. این استانداردها در محل‌های اقامتی مسافران مورد تاکید قرار می‌گیرند.»

ایران و ترکیه همزبان می‌شوند

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک با کشور ترکیه بر سر ثبت یک استاندارد واحد، اشاره کرد و گفت: «براساس این تفاهم نامه که در فروردین ماه سال آینده با سفر یک هیات ترک به تهران نهایی می‌شود، از این پس هر کالایی که دارای این استاندارد باشد، در مبادی ورودی دو کشور مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد.»

در صورت نهایی شدن این تفاهم‌نامه ایران و ترکیه به یک زبان واحد در حوزه استاندارد می‌رسند. «برزگری» با بیان اینکه استاندارد حلال ایران با شماره ۱۲هزار به ثبت ملی رسیده است، تاکید کرد: «این استاندارد با رعایت تمام مسائل فنی و فقهی، مورد تایید تمام فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی قرار گرفته است.» وی با اشاره به اینکه هم اکنون میزان تجارت غذای حلال در دنیا به هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: «در صورت تعیین اهداف متناسب با ظرفیت‌های موجود در کشور، ایران می‌تواند سهم ۲۰میلیارد دلاری از این بازار داشته باشد. این بدان معنا است که می‌توانیم به اندازه صادرات غیرنفتی خود، غذای حلال به سایر کشورها صادر کنیم.»

وی در ادامه در رابطه با برنامه این سازمان برای مقابله با ورود کالاهای بی‌کیفیت و کم کیفیت به داخل کشور نیز خاطرنشان کرد: «طبق توافقی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت بازرگانی داشته‌ایم، از ابتدای سال آینده تمامی کالاهای وارداتی فقط با اخذ «ایران کد» می‌توانند وارد بازارهای داخلی شوند. کالای بدون «ایران کد» نیز محصولی غیراستاندارد و قاچاق محسوب می‌شود.»

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد عملکرد ۱۱ماهه این سازمان هم گفت: «در این مدت بیش از ۹۳ هزار مورد بازرسی مقدماتی از واحدهای صنفی انجام شده و در فرآیند بازرسی مجدد نیز بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از این واحدها صورت گرفته است.»

وی ادامه داد:‌ «همچنین تا به حال ۵ هزار مورد آزمون در آزمایشگاه‌های ادارات کل سازمان استاندارد و حدود ۱۷ هزار مورد آزمون نیز در آزمایشگاه‌های همکار انجام شده است.» وی با اشاره به آزمایش ۳۶۰ مورد نمونه فلزات گرانبها در ادارات کل استاندارد، افزود: «در این مدت ۲۹۶ مورد آزمایش روی فلزات گرانبها توسط بخش‌خصوصی صورت گرفته است.»

معرفی ۳۹۵کارخانه‌دار به دادگاه

رییس سازمان استاندارد با بیان اینکه طی ۱۱ ماهه امسال هزار و ۵۶۲ مورد توقیف محصول انجام شده است، تصریح کرد: «در این مدت ۱۶۹ خط تولید توقیف شده و ۳۹۵ واحد تولیدی به دلیل نداشتن پروانه نشان استاندارد به دادگاه معرفی‌ شده‌اند.» وی ادامه داد: «طی ۱۱ ماهه سال جاری ۴۱ مورد مغایرت محصول با نشان استاندارد و ۴۵ مورد جعل نشان استاندارد در کشور گزارش شده است.»

رییس سازمان استاندارد در ادامه با اشاره به صدور ۲ هزار و ۲۱۷ پروانه کاربرد نشان استاندارد در سال گذشته، گفت: «این رقم در ۱۱ ماهه امسال ۲ هزار و ۴۳۱ مورد بوده که نشان دهنده رشد ۱۰درصدی در مقایسه با سال گذشته است.»