افزایش تولید «متانول» با ساخت‌وساز مشارکتی

ظرفیت تولید متانول در کشور با بهره‌برداری از واحد دوم پتروشیمی‌زاگرس به ۶ میلیون و ۵۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد. واحد دوم متانول پتروشیمی‌زاگرس (متانول ۶) با هدف توسعه تولید متانول در کشور و به دلیل وجود بازار مناسب جهانی، منابع گازی و نیروی انسانی متخصص در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در کنار واحد نخست این مجتمع ساخته شد.

علاوه‌ بر این، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌قصد دارد با مشارکت بخش‌خصوصی داخلی و خارجی چند پروژه تولید متانول را در کشور اجرا کند که از آن جمله می‌توان به متانول هند، عمان، ونزوئلا، کاوه، مرجان، یوروکم و جم آرمه اشاره کرد.

به گزارش شانا، قرارداد ساخت واحد دوم متانول پتروشیمی‌زاگرس (متانول ۶) میان شرکت پتروشیمی‌زاگرس و کنسرسیومی‌از شرکت‌های ایرانی پیدک و آلمانی لورگی در اواخر سال ۸۲ منعقد و مراحل مهندسی، خرید داخلی و خارجی و نصب‌ آن نیز به طور همزمان از فروردین ۸۳ آغاز شد.

خوراک آن نیز ۱۸۸ هزار مترمکعب در ساعت گاز طبیعی از فازهای ۱ و ۲ پارس جنوبی و اکسیژن به میزان ۸۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت از پتروشیمی‌مبین است، ضمن این که این واحد می‌تواند همانند واحد نخست به میزان ۲۰۰ تن بخار در ساعت، به شبکه بخار پتروشیمی ‌مبین صادر کند.

این طرح که از تیر ماه امسال در مرحله راه‌اندازی و تولید آزمایشی قرار گرفته است، در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌به بهره‌برداری رسمی‌ می‌رسد تا محصولات آن به طور رسمی ‌به زنجیره تولیدات پتروشیمی ‌بپیوندد.

مساحت این واحد که همچون واحد نخست توانایی تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن (روزانه ۵ هزار تن) متانول را دارد، ۹ هکتار است.

پتروشیمی‌زاگرس در مجموع دو واحد با تولید ۱۰ هزار تن متانول در روز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی این محصول پایه شناخته می‌شود؛ افزون ‌بر این با بهره‌برداری از واحد دوم زاگرس، ایران ۱۲ درصد از متانول مورد نیاز جهان را تامین خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود ایران در میان تولیدکنندگان آسیایی متانول سهم ۵۰ درصدی را کسب کند.

متانول معمولا از سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر ساخته می‌شود، اما در سال‌‌های اخیر بخش عمده متانول تولیدی در دنیا از گاز طبیعی به‌دست می‌آید و گفته می‌شود که این محصول بعد از آمونیاک، دومین ماده‌ای است که بیشترین تولید را از گاز طبیعی دارد.

متانول یکی از پرکاربردترین مواد پایه پتروشیمی‌ است که در تهیه فرمالین برای مصارف خانگی، تولید انواع رزین‌ها در صنایع پایین‌دستی، انواع ظروف و دوربین‌های عکاسی، کلید و پریز و انواع چسب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته این ماده در تولید انواع الیاف و پارچه با کاربردهای خاص، تهیه متیل متاکریلات برای تولید انواع لامینت‌ها و M.T.B.E برای ارتقای درجه آرام‌سوزی بنزین و جایگزین کردن سرب در تولید DME (به عنوان سوخت جدید) که جایگزین گازوئیل و گازهای شهری است،

استفاده می‌شود.

از آنجا که برخی متخصصان پیش‌بینی کرده‌‌اند قیمت متانول در سال جاری میلادی به ۲۳۰ دلار هر تن می‌رسد، می‌توان امیدوار بود که ایران با داشتن ۲۸ تریلیون مترمکعب ذخیره اثبات شده گاز طبیعی، سهم بالایی از تولید این ماده را در سطح جهانی به دست بیاورد.