6 طرح پتروشیمی با حضور رییس جمهور راه‌اندازی می‌شود

شش طرح بزرگ پتروشیمی امروز با حضور رییس‌جمهور با ظرفیت تولید ۱۴/۳ میلیون تن در سال و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار افتتاح می‌شوند. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ‌طرح‌های متانول ششم (توسعه پتروشیمی زاگرس) با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال با سرمایه‌گذاری۴۴۰ میلیون دلار، بوتادین (توسعه پتروشیمی جم) با ظرفیت تولید ۲۴۵ هزار تن در سال با سرمایه‌گذاری ۱۴۸ میلیون دلار، بندر پتروشیمی منطقه پارس با ظرفیت بارگیری ۳۵ میلیون تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۸۶۴ میلیون دلار، تصفیه پساب صنعتی و زباله سوز پتروشیمی مبین با سرمایه‌گذاری ۷۶ میلیون دلار، جداسازی هوای پتروشیمی مبین با سرمایه‌گذاری۱۵۲ میلیون دلار، اتیل بنزن و استایرن منومر (توسعه پتروشیمی پارس) با ظرفیت یک میلیون و ۲۴۵ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) به طور رسمی افتتاح می‌شوند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید کل سالانه محصولات پتروشیمی ۷۳/۴۴ میلیون تن است که با اجرا و افتتاح این شش طرح،‌ ظرفیت اسمی تولید کل سالانه محصولات پتروشیمی به ۸۷/۴۷ میلیون تن افزایش می‌یابد. با اجرای این شش طرح بزرگ پتروشیمی برای ۱۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای حدود ۲۰هزار نفر در سال به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

طرح تصفیه پساب

طرح تصفیه پساب صنعتی پتروشیمی، یکی از این شش طرح است که مجری آن شرکت پتروشیمی مبین بوده است. ۱۰۰درصد این طرح متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و ظرفیت تصفیه COC ۴۲۵ متر معکب پساب‌های روغنی را در هر ساعت دارد. با افتتاح این طرح همچنین امکان تصفیه POC ۲۰۰ متر مکعب پساب‌های روغنی در ساعت و تصفیه ۶۰ متر مکعب در ساعت پساب‌های Sanitary فراهم می‌شود.برای این طرح که احداث آن از سال ۱۳۸۲آغاز شده است، حدود ۴۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

تولید اکسیژن و ازت

اما طرح تولید اکسیژن و ازت پتروشیمی، یکی دیگر از شش طرحی است که قرار است به بهره‌برداری برسد. مجری این طرح شرکت پتروشیمی مبین بوده و ۱۰۰درصد آن متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. این واحدپتروشیمی ظرفیت تولید اکسیژن فشار بالا ۸۴۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت، ظرفیت تولید گاز اکسیژن فشار متوسط ۲۵۲۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت و ظرفیت تولید گاز نیتروژن فشار متوسط ۴۸۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت را دارد. در این واحد تولیدی محصولاتی نظیر اکسیژن و نیتروژن تولید و برای تامین نیاز طرح‌های توسعه مجتمع‌های پتروشیمی فاز ۱ عسلویه و تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی فاز ۲ عسلویه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این طرح که احداث آن از سال ۸۴ آغاز شده، بیش از ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. ارزش تولیدات این طرح نیز سالانه بالغ بر ۳۷ میلیون دلار خواهد بود.

افتتاح بندر پارس

بندر پارس، نام طرح دیگری است که در ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. مجری و مالک این طرح شرکت ملی پتروشیمی است و ظرفیت بارگیری آن عبارت است از، محصولات جامد ۶ میلیون تن در سال، محصولات مایع ۲۹ میلیون تن در سال، اسکله‌های صادرات محصولات جامد ۷ پست، اسکله‌های صادرات محصولات مایع ۸ پست.

در این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۱ شروع شده، بیش از ۸۱۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. در این میان ناگفته نماند که فازهای مختلف این بندر به تدریج طی سال ۸۴ تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

«بوتادین» ۱۵۰ میلیون دلاری

همچنین طرح بوتادین (پتروشیمی جم) نیز در همین مدت افتتاح می‌شود.

مجری این طرح شرکت پتروشیمی جم بوده است و ظرفیت تولید سالانه ۱۱۵هزار تن بوتادین را دارد. میزان فروش این مجتمع نیز به حدود ۶۴ هزار تن در سال خواهد رسید. محصولات تولید شده در این واحد تولیدی به عنوان ماده اولیه تولید لاستیک پلی‌بوتادین (PBR)، لاستیک استایرن‌بوتادین (SBR)، اکریلونیتریل بوتادین‌استایرن (ABS) کاربرد دارد. در این طرح تا به حال نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است و ارزش تولید سالانه آن به ۱۰۳ میلیون دلار بالغ می‌شود.

یک طرح در عسلویه

طرح اتیل بنزن ـ استایرن منومر عسلویه هم از طرح‌هایی که در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این واحد تولیدی که ظرفیت تولید ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن و ۶۰۰ هزار تن استایرن-منومر را در سال دارد، با بیش از ۳۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری احداث شده است. محصولات تولیدی این واحد به عنوان ماده اولیه پلی استایرن معمولی و مقاوم، کلیه پلیمرهای با SM، حلال، جوهر و انواع چسب کاربرد دارد. در این میان ناگفته نماند که ارزش تولیدات این واحد پتروشیمی به سالانه ۷۶۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.

افزایش ۶۵/۱ میلیون تنی تولید متانول

طرح متانول ششم پتروشیمی هم ششمین طرحی است که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح که شرکت پتروشیمی زاگرس مجری آن بوده است، ظرفیت تولید و فروش سالانه ۱۶۵۰هزار تن متانول را دارد. محصولات تولیدی این واحد هم در تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزین (MTBE)، تولید اسید استیک، حلال، انواع رزین و چسب، فرم آلدئید، ضد یخ، تولید DME، تولید پروپیلن (MTP) کاربرد دارد. ارزش تولیدات این واحد که احداث آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده است هم به ۴۱۰ میلیون دلار در سال بالغ می‌شود.