شبکه گازی ایران به کویت متصل می‌شود؟

گروه انرژی- ۳۲۸۵ روز از روزی که باب مذاکرات میان تهران و کویت برای صادرات گاز ایران به این کشور باز شده می‌گذرد. حالا گفته می‌شود که ایران آمادگی دارد شبکه گازی کشور را به کویت متصل کند. آیا این اتفاق می‌افتد؟ قرارداد صدور گاز ایران به کویت از طریق خط لوله در سال ۱۳۷۹ با امضای یادداشت تفاهمی میان وزیران نفت وقت دو کشور آغاز شد. اما روند نهایی کردن بندهای خرید و فروش گاز با توجه به تغییرات عمده در ساختار قیمت جهانی انرژی و وجود اختلاف نظر در خصوص فرمول قیمت، قانون حاکم و نحوه مکانیزم تجدید نظر در قیمت به دلیل امتناع طرف کویتی از ادامه حضور در مذاکرات، مدتی مسکوت ماند. در حال حاضر نیز مذاکرات میان دو کشور در مرحله تعیین فرمول قیمت در حال پیگیری است.

در این بین اخیرا مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از اعلام آمادگی کویت برای اتصال به شبکه انتقال گاز ایران خبر داد.

«رضا الماسی» با اشاره به اینکه برای اتصال شبکه گاز ایران به کویت باید چند کیلومتر خط لوله زیر دریایی تا مرز کویت ساخته شود، اظهار کرد: ساخت این خط لوله انتقال گاز با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان خوزستان در مدت زمان کوتاهی امکان‌پذیر است.

به گزارش «مهر»، با توجه به کسری شدید تامین گاز طبیعی در کویت، وزارت نفت ایران اواسط امسال پیشنهاد جدیدی برای صادرات سالانه ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب گاز به این همسایه جنوب غربی خود ارائه کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، با توجه به افزایش مصرف گاز در ماه‌های گرم سال در کویت، گاز مورد نیاز این کشور در این مدت از محل فازهای پارس‌جنوبی با ادامه ساخت خط لوله ششم سراسری تا مرز دو کشور تامین شود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح جامع صادرات گاز طبیعی در شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال ۱۳۹۳ امکان صادرات روزانه ۶/۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به کویت فراهم شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه درباره تعیین نقطه مرزی صدور گاز به پاکستان، با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکرات مقامات ایران و پاکستان در حال انجام است، تصریح کرد: هنوز نقطه مرزی تحویل گاز به پاکستان مشخص نشده است.