20میلیارد تومان برای 900 طرح صنایع نوین

گروه صنعت و معدن - «ما از کمبودها ناراحتیم. ما از اجرای زمانبر طرح‌ها، ناراحتیم. ما از بودجه ناکافی، ناراحتیم. ما از روان نبودن ارتباطات برای انجام امور، ناراحتیم. از انجام کارهای تکراری، ناراحتیم و اما از این که ملت ایران دستاوردهای عظیمی داشته، خوشحالیم و به امید آینده هستیم تا این روش‌ها را اصلاح کنیم.» اینها بخشی از ناراحتی‌ها و امیدواری‌های رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که چند ماهی است ریاست این سازمان را بر‌عهده گرفته، است.

مجید هدایت می‌گوید: امروز بیش از هر روز دیگر به بازنگری روش‌ها نیاز داریم. قطعا سطح بودجه و امکانات مورد نظر توسعه می‌یابد و تا جایی که ارتباطات ما اجازه دهد، با مراکز صنعتی نزدیک‌تر می‌شویم، ولی در‌نهایت این‌ها کافی نیست. وی سرمایه‌گذاری، حمایت قانونی از صنایع و به‌ویژه صنایع نوین و نهادسازی را سه نقش مهم سازمان‌های توسعه‌ای برشمرد.وی با طرح این سوال که وزارت صنایع و معادن که به عنوان مجری طرح‌های صنایع نوین باید به این سه نقش به صورت کلان بپردازد، تاکنون چه کرده است؟ افزود: «با ۹۰۰ طرح دریافتی صنایع‌نوین و اجرای ۳۰ طرح از آن، سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا غایت فعالیت‌های یک وزارتخانه یا بخشی که مجری طرح صنایع نوین نام گرفته، این است؟ بخش خالی لیوان را هدف نگرفته‌ام، بلکه می‌خواهم یادآور شوم باید قدر موقعیت‌هایی که وجود دارد را بدانیم.» معاون وزیر صنایع و معادن که در همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «آن چه که در سال ۱۳۸۹ مورد بحث است، نه برنامه پنج ساله و نه افق ۱۴۰۴، بلکه تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، تعریف بسته‌های مشخص از پروژه‌های مربوط به هر یک از اولویت‌ها و فراخوان عمومی از متخصصان و محققان را مدنظر دارد.» رییس هیات عامل «ایدرو» از مشارکت در تهیه سند توسعه صنایع نوین و تهیه الزامات اجرایی آن به تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به صنایع نوین و اسناد بالادستی برنامه‌ها و اسناد تدوین شده در ستادهای تخصصی فعال به تعریف بسته‌های پروژه‌ای در حوزه‌های مختلف صنایع نوین، تهیه مدل مطلوب همکاران با مراکز تحقیقاتی و پژوهش با صنایع فعال و هماهنگی و هم‌افزایی هرچه بیشتر سازوکارهای حمایتی ایدرو و طرح‌های صنایع نوین برای افزایش موفقیت‌های کمی و کیفی در طی کردن مسیر ایده به مقصود در صنایع نوین به عنوان راهبردهای آینده نام برد. وی مشخص نبودن محیط و محل انجام کارها و سازوکارهای هدایتی را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و افزود: باید ببینیم دیگران چه کارهایی کرده‌اند؟ آیا مدل‌هایی که داریم کافی و بومی است؟ امروز محققان ما برای رسیدن به یک پارک فناوری که زیرمجموعه دانشگاهشان است، چه فاصله‌ای را باید طی کنند؟ در این حوزه ما هم به عنوان بخشی از توسعه صنعت و صنایع نوین و تحقیقات باید بیشتر از این وقت بگذاریم و محیط‌ها را با کمک ستادهایی که در کشور تشکیل شده و همچنین وزارت علوم و تحقیقات که بر این حوزه تسلط بیشتری دارد باید برنامه‌های بیشتری داشته باشد، به مشارکت بگذاریم.

عددی مثل ۲۰میلیارد تومان

هدایت با بیان این‌که امروز مدل‌های موفقی وجود دارد که باید آنها را بومی‌سازی کرد، افزود: اگر مشکلات رفع نشود، نمی‌توان بعضی از موازی کاری‌ها را جلو ببریم. عددی مثل زیر ۲۰ میلیارد تومان که در برنامه‌ ۱۳۸۸ برای صنایع نوین آورده شده بود، نمی‌تواند همه مشکلات سرمایه‌گذاری مورد نیاز را رفع کند. با عددی کمتر از ۲۰ میلیارد تومان دریافت حداقل ۹۰۰ طرح چگونه می‌تواند به اهداف برسد. از طرف دیگر در مورد منابع و زمان‌ها مدیریت خوبی را انجام نمی‌دهیم، در حالی که در مدل‌ مورد نظر، فضای کاری باید در کنار دانشگاه باشد تا استاد و دانشجو زمان خود را از دست ندهد.

چالش‌های گذشته را دریابید

درهمین حال، معاون طرح و برنامه‌های سازمان طرح‌های صنایع نوین وزارت صنایع ومعادن هم گفت: با مرور چالش‌های گذشته و شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود و به منظور تقویت و سرعت‌دهی به جریان توسعه فناوری‌های برتر و با توجه به توانایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در مدیریت طرح‌های توسعه‌ای، از ابتدای سال گذشته این طرح‌ها تحت هدایت ایدرو قرار گرفت. «علیرضا شکوهی» افزود: در حال حاضر این طرح‌ها در مجموعه‌ای با نام طرح‌های صنایع نوین اداره می‌شوند که شامل طرح ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در جوار قطب‌های علمی - صنعتی کشور، طرح کمک به توسعه صنایع نوین، طرح کمک به توسعه نوآوری در بخش صنایع پیشرو و طرح ارتقای سطح فناوری صنایع الکترونیک و صنایع نوین است.

وی درباره طرح ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در جوار قطب‌های علمی صنعتی کشور این گونه توضیح داد: مناطق خاص استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در استان‌های با قدرت دانشگاهی و صنعتی بالا ایجاد شود که در مرحله اول استان‌های فارس، همدان،‌ خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان‌شرقی و تهران انتخاب شده و مطالعات ایجاد مناطق فوق یا امکان‌سنجی مناطق موجود در قالب پروژه اول است.

شکوهی درباره طرح کمک به توسعه صنایع نوین گفت: این طرح به منظور ایجاد بستر مناسب برای شکل‌گیری و توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی در صنایع نوین به اجرا گذاشته شده است. مشخصه اصلی صنایع نوین، ارزش افزوده بالا، متکی بودن به نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده و تحت تاثیر قرار دادن سایر بخش‌های تولید از طریق افزایش بهره‌وری است. در همین حال سرپرست طرح‌های نوین هم گفت: اگر در حوزه صنایع نوین یا پیشرفته بخواهیم حرکت کنیم، باید به سمت پژوهش‌های کاربردی برویم که این کار با تحقیقات و توسعه مراکز فعال پژوهشی و تحقیقاتی قابل انجام است.

«حمید خرسند» با بیان این که در یک سال گذشته سعی کردیم با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم، افزود: بالای ۸۵۰ طرح در حوزه‌های مختلف به‌ویژه انرژی‌های نو را از این مراکز دریافت کردیم. وی طرح‌های صنایع نوین را در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت موثر دانست و گفت: ما وقتی از ۸۵۰ طرح حدود ۱۲۰ طرح را که امکان کاربردی و تجاری سازی آن بیشتر است را مصوب کردیم، باعث تشویق همه مجموعه‌ها شد که این پروژه‌های مصوب از مجموعه‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشگاهی مانند جهاد دانشگاهی یا شهرستان‌های کشور است. وی در مقایسه کشور امارات با ایران گفت: در بحث انرژی‌های نو در کشور امارات ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اساسی صورت گرفت، در حالی که این رقم در ایران ۶۰ میلیارد تومان است.