«مورالس» فقط به تهران اعتماد دارد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: به دنبال امضای تفاهمنامه همکاری معدنی میان تهران-لاپاس، یک هیات ایرانی به بولیوی سفر خواهد کرد تا راهکارهای اجرایی اکتشاف لیتیوم در این کشور را بررسی کند. براساس این یادداشت تفاهم که میان ایران و بولیوی به امضا رسیده است، متخصصان ایرانی قرار است در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن لیتیوم بولیوی با این کشور همکاری کنند.

زمین شناسان ایرانی در حالی تا قبل از پایان سال جاری عازم بولیوی می‌شوند که پیش از این مقامات توکیو، سئول و پاریس نیز به طور رسمی تمایل خود را برای فعالیت در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن لیتیوم بولیوی اعلام کرده‌اند.آیا زمین‌شناسان ایرانی در این شرایط خواهند توانست از مثلث ژاپن، کره جنوبی و فرانسه عبور کرده و خود اقدام به اکتشاف لیتیوم در این کشور کنند؟

از کامپیوتر و موبایل تا موشک

به گزارش خبرنگار ما، کشور بولیوی دارنده بزرگترین ذخیره لیتیوم دنیا است، اما تا امروز فعالان معدنی این کشور نتوانسته‌اند آنچنان که باید،‌ ظرفیت‌های بالقوه بولیوی در تولید این ماده معدنی با ارزش را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنند.لیتیوم به عنوان یک ماده معدنی باارزش، در بسیاری از صنایع‌ های- تک (High Tech) از جمله تولید تلویزیون‌های LCD و LED، قطعات کامپیوتری، تلفن همراه و حتی صنایع موشکی کاربرد دارد. براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، کشور بولیوی به تنهایی دارنده بیش از نیمی از ذخایر لیتیوم دنیا است.

اعتماد مورالس به کارشناسان ایرانی

«محمد تقی کره‌ای» رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به آنچه که قرار است براساس یادداشت تفاهم ایران و بولیوی محقق شود، خاطرنشان می‌کند: پیش از ایران، کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ‌فرانسه و برخی دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا تمایل خود را برای همکاری با کشور بولیوی در زمینه کشف و بهره‌برداری از معادن لیتیوم این کشور اعلام کرده‌اند، اما مورالس (رییس‌جمهور بولیوی) اعتماد چندانی به این کشورها ندارد. اما شرایط در مورد ایران کاملا متفاوت است، چراکه دولت بولیوی، ایران و کارشناسان ایرانی را به عنوان امین خود می‌شناسد.کره‌ای ادامه می‌دهد: مورالس خطاب به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و فرانسه که به طور جدی متقاضی حضور در بولیوی برای اکتشاف و بهره‌برداری ذخایر لیتیوم این کشور هستند، گفته است که حتی اگر قرار باشد اکتشاف از سوی شما انجام شود، کارشناسانی از کشور ایران نیز باید حضور داشته باشند.براساس اظهارات رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، سه کشور ژاپن، کره و فرانسه حدود سه سال است که برای حضور در بولیوی مشغول رایزنی هستند؛ اما به دلیل عدم اعتماد مقامات دولتی بولیوی به این کشورها، روند مذاکرات به کندی پیش می‌رود.

فاز جدید مذاکرات

کره‌ای با اشاره به اینکه چندی پیش مقامات سه کشور ژاپن، کره و فرانسه برای همکاری مشترک با ایران در بولیوی ابراز تمایل کرده‌اند، تصریح می‌کند: با سفر یک هیات سه نفره ایرانی به کشور بولیوی تا پیش از پایان سال، روند کشف لیتیوم در این کشور وارد فاز جدیدی خواهد شد.

به گفته رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، کارشناسان ایرانی فعالیت خود را در ابتدا در سطح پایلوت انجام خواهند داد. در صورت به نتیجه رسیدن آزمایش‌ها و اقدامات اولیه، با همکاری کشورهای ژاپن، فرانسه و کره‌جنوبی یا حداقل یکی از آنها، اقدام به بهره‌برداری از معادن لیتیوم خواهد کرد.وی ‌می‌افزاید: در این میان مقامات بولیوی از ایران درخواست کرده‌اند که استراتژی برداشت و میزان آن ، سهم کشور بولیوی و سهم بهره‌برداران را کارشناسان ایرانی تعیین کنند. به عقیده کره‌ای، دولت «اوو مورالس» که یک دولت انقلابی است، با سایر کشورها به خصوص کشورهای غربی که سابقه چندان درخشانی در فعالیت معدنی در سایر کشورها ندارند، با احتیاط برخورد می‌کند. اما در مقابل به ایران اعتماد کامل دارد.

مزیت ایرانی‌ها

محمد تقی کره‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دلایل تمایل بسیاری از کشورها از جمله بولیوی برای همکاری زمین شناسی با ایران تاکید می‌کند: کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا، ژاپن و فرانسه که سابقه فراوان و تکنولوژی‌های مدرنی در حوزه زمین شناسی دارند، هیچ‌گاه دانش فنی خود را به سایر کشورها منتقل نمی‌کنند. به عنوان مثال کشور آمریکا بعد از ۲۰ سال فعالیت زمین شناسی در هر کشوری، اگر تصمیم به خروج از آن کشور بگیرد، هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنچه طی این سال‌ها به‌دست آورده است در اختیار کشور مبدا قرار نمی‌دهند، اما کارشناسان ایرانی بعد از فعالیت در هر کشوری اقدام به انتقال دانش فنی و تربیت نیروی انسانی بومی در آن کشور می‌کنند.رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌افزاید: شاید به همین دلیل است که در حال حاضر بیش از ۲۳ کشور تمایل خود را برای حضور زمین شناسان ایرانی در کشورهایشان را اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال کشور کلمبیا که اعتماد فراوانی به کشور آمریکا دارد و تقریبا تمام فعالیت‌های معدنی و زمین شناسی این کشور از سوی آمریکایی‌ها انجام می‌شد، به تازگی از کارشناسان ایرانی دعوت کرده است تا دست به فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافی در این کشور بزنند.