خط اعتباری ویژه برای شهرک‌های صنعتی

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حالی از اختصاص خط اعتباری ویژه برای شهرک‌های صنعتی خبر می‌دهد که به گفته وی، اولویت ارائه این تسهیلات با واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌ها خواهد بود. خدامراد احمدی به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: «مذاکراتی با وزیر صنایع و معادن صورت گرفته تا خط اعتباری ویژه‌ای برای حمایت از شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شود.»

وی می‌افزاید: «این خط اعتباری، بخشی از تسهیلات ۵ میلیارد دلاری است که قرار است به صنایع اختصاص داده شود. در این راستا از وزیر صنایع و معادن قول گرفته‌ایم که مبلغی از آن را در قالب اعتبار ویژه‌ای به حمایت از صنایع کوچک و متوسط اختصاص دهند.»

به گفته احمدی، هم اکنون در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حال فراهم آوردن ساز و کارهای لازم برای اختصاص این خط اعتباری هستیم، به این معنا که نحوه برداشت ما از این اعتبار تعریف شود.

وی می‌افزاید: « بر همین اساس، در حال عارضه یابی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی هستیم، عیوب صنایع کوچک را رصد کرده‌ایم و در حال دسته‌بندی آنها برای اختصاص بهینه اعتبارات هستیم.»

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از وزیر صنایع و معادن درخواست می‌کند که در بحث منابع درآمدی

به یاری واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بشتابند.

این در شرایطی صورت می‌گیرد که یکی از ماموریت‌های جدید شهرک‌های صنعتی در دولت دهم که از سوی «علی اکبر محرابیان» به مدیرعامل جدید ابلاغ شده، اتمام واحدهای نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی است.

وزیر صنایع و معادن نیز در این رابطه می‌گوید:

«با توجه به مصوبه دولت برای استقرار صنایع در مناطق مختلف کشور، درخواست وزارت صنایع از هیات دولت این است که از سال آینده به مدت حداکثر ۳ سال، شاهد رشد بیشتر اعتبارات باشیم تا بتوان در این مدت، تمام شهرک‌های مصوب سفرهای استانی دولت را اجرا کرد.»

وی می‌افزاید: «صنایعی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، عمدتا در زمره صنایع کوچک و متوسط قرار می‌گیرند و در شرایط رقابتی، قدرت کمتری دارند. این صنایع عموما در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند و نیازمند حمایت وزارت صنایع و معادن تا

دو سه سال آتی هستند.»

به گفته محرابیان، برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط، اقداماتی صورت گرفته که شامل استمهال بدهی و تامین نقدینگی است. اما این اقدامات کفایت نمی‌کند.

وی می‌گوید: «برای تامین نقدینگی شهرک‌های صنعتی، خط اعتباری پیش‌بینی شده که منابع مالی آن، در اختیار واحدهای صنعتی فعال قرار گیرد.»

این در شرایطی است که از شهریور ماه ۸۴ تا مرداد ۸۸، مجموع مساحت زمین‌های عملیاتی شده در شهرک‌های صنعتی، بالغ بر ۲۴‌ هزار هکتار بوده که رشد ۱۸۰‌ درصدی را نشان می‌دهد. در این دوره، ۷‌ هزار و ۴۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده که نشانگر رشد ۱۶‌ درصدی بوده است، ضمن اینکه بیش از ۱۵۲‌ هزار نفر اشتغال نیز ایجاد شده است.

اما به‌رغم ایجاد ظرفیت‌های مناسب در صنایع بزرگ در این دوره، برنامه پنجم پیش‌بینی کرده تا زنجیره‌های تولید به همراه محصول نهایی، تکمیل شود. برای دستیابی به این مقصود باید توجه ویژه و وافری به صنایع کوچک و بنگاه‌های زودبازده صورت گیرد.