گروه انرژی- غزاله طایفه: نشست یک روزه مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی با وزیر نفت جهت تامین گاز زمستان در حالی برگزار شد که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت مجوز قطع گاز مشترکان پر مصرف را به مدیران خود داد. وی اعلام کرد که باید با مشترکان پرمصرف برخورد قاطعانه شود و حتی در موارد لزوم گاز آنها را قطع کرد. مجوز برای قطع گاز

وزیر نفت با بیان اینکه ۷ دهک اول الگوی مصرف گاز را رعایت می‌کنند اظهار داشت: سه دهک بالای درآمدی الگو مصرف را رعایت نمی‌کنند که مشمول جریمه هستند که اخیرا جرایم جدید مشترکان پرمصرف گاز در کشور ابلاغ شده است. بر این اساس در ابتدا به آنها اخطار داده خواهد شد و اگر بعد از اخطار باز هم رعایت نکردند، اجازه قطع گاز آنها به شرکت‌های گاز استانی داده شده است.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌های هفتگی کمیته سوخت زمستانی در وزارت نفت گفت: در این نشست‌ها میزان تولید گاز، وضعیت حوزه‌های بالادستی گاز و میزان مصرف گاز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.وی افزود: در صورتی که برودت هوا در فصل زمستان به گونه‌ای باشد که موجب افزایش قابل‌توجه مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری بشود، کسری گاز را از محل عرضه سوخت‌های مایع به نیروگاه‌ها و صنایع جبران خواهیم کرد و مازاد گاز را نیز به شبکه‌های خانگی و تجاری تزریق می‌کنیم.وزیر نفت با اشاره به رشد ۲۷‌درصدی میزان مصرف گاز طبیعی در ۷ ماه نخست امسال اظهار داشت: این در حالی است که متناسب با این رشد مصرف، شبکه‌های گاز توسعه نیافته است.

وزیر نفت با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: گام اول در کنترل مصرف، هدفمند کردن یارانه‌ها است؛ زیرا با این کار می‌توان مصرف را بهینه انجام داد.میرکاظمی تصریح کرد: در طول سه ماه فصل سرما مصرف بالا می‌رود؛ به‌طوری‌که از ۴ تا ۵ مترمکعب گاز در روز به ۲۵ مترمکعب می‌رسد. وی با اشاره به زمستان سال ۸۶ گفت: در زمستان سال ۸۶ مجبور شدیم گاز برخی از نیروگاه‌ها و صنایع را قطع کنیم تا بتوانیم گاز مناطق مسکونی را تامین کنیم که امیدواریم در این زمستان این اتفاق رخ ندهد.

هزینه بالای سوخت مایع

میرکاظمی با اشاره به بالا بودن هزینه سوخت مایع گفت: هزینه سوخت مایع بسیار زیاد است؛ به‌گونه‌ای که منجر می‌شود هزینه جاری دولت بالا رود؛ ولی تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی به‌وسیله رسانه‌های استانی و رسانه‌های ملی از مصرف زیاد جلوگیری کنیم؛ به طوری که اگر ۵ تا ۱۰‌درصد کاهش مصرف داشته باشیم، در سطح کشور نزدیک به ۲ تا ۴ فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی خواهیم کرد.

وزیر نفت با اشاره به تدوین برنامه جامع مصرف گفت: با تدوین این برنامه و ابلاغ آن به شرکت‌های دولتی و سازمان‌ها می‌توان فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز کرد؛ اگر یک درجه کاهش مصرف داشته باشیم در حدود ۱۲ تا ۱۵‌میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده است.وی با اشاره به بخش نظارت و کنترل گفت: باید با مشترکین پرمصرف برخورد قاطعانه کرد و حتی در موارد لزوم گاز آنها را قطع کنیم؛ زیرا باید به فکر محرومینی بود که محتاج گاز هستند.

میرکاظمی تصریح کرد: فازهای ۶، ۷، ۸ و ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی قراردادهایش امضا شده است و تا سال ۹۱ به چرخه تولید می‌رسند؛ اما باید در کوتاه‌مدت به فکر تولید بود؛ زیرا مصرف در ایران بالا است؛ به طوری که ۴ برابر جهان و ۱۴ برابر ژاپن گاز مصرف می‌کنیم.

میرکاظمی با اشاره به تراز منفی مصرف گاز گفت: اکنون شاهد هستیم که مصرف بنزین و گازوئیل بسیار بالا است و تراز گاز نیز منفی است؛ ولی باید به فکر افزایش تولید و صادرات بود که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند به این مهم کمک کند.

وضعیت قرارداد گازی ایران و ترکیه

میرکاظمی در ادامه در جمع خبرنگاران درباره آخرین مذاکرات صورت گرفته با مجلس درباره وضعیت قرارداد گازی ترکیه با تاکید بر اینکه تاکنون با طرف ترکیه‌ای یک تفاهم نامه اولیه امضا شده است، بیان کرد: براساس امضای این تفاهم نامه، تعهدی ایجاد می‌شود که در آینده به برخی از موضوعات همچون انتقال گاز ایران می‌پردازد.

وی در مورد اظهار نظر نمایندگان مجلس در خصوص ابهام توافق ایران با ترکیه با اشاره به اینکه تاکنون روی خرید و فروش گاز با ترکیه توافقی حاصل نشده است، بیان کرد: در مذاکراتی که پیش‌تر برگزار شده بود، تنها روی بحث انتقال گاز طبیعی درخواست‌ها و مذاکراتی شده بود که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به اینکه آیا از افزایش قیمت‌های نفت به بیش از ۷۰ دلار رضایت دارید، توضیح داد: افزایش بهای نفت خام باید بر اساس کشش بازار انجام بگیرد و قیمت نفت باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های نفت و گاز را اقتصادی کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت ۷۰‌دلار برای فروش نفت خام خوب نیست، در عین حال بیان کرد: اگر قیمت نفت خیلی هم افزایش یابد، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت را سنگین خواهد کرد.