ایسنا- آمار متفاوت و اختلاف زیاد منابع ثانویه با یکدیگر از میزان تولید نفت ایران و برخی از اعضای دیگر، بیانگر این است که اطلاعات این منابع از سطح تولید کشورهای عضو اوپک، دقیق و موثق نیست. محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک با بیان این مطلب اظهار کرد: این در حالی‌ است که ما همچنان از ارقام رسمی خود دفاع می‌کنیم.

وی با بیان این‌که همه کشورهای عضو، ماهانه موظف به ارائه ارقام دقیق و رسمی خود به دبیرخانه اوپک هستند، افزود: بنابراین ارقام رسمی در اختیار منابع خبری مختلف و نشریات قرار نمی‌گیرد و آنها براساس گمانه‌زنی‌های خود، نسبت به تولید کشورهای عضو اوپک اظهار نظر می‌کنند.

خطیبی با اشاره به اختلاف این منابع در بیان میزان تولید ایران و برخی اعضای اوپک تصریح کرد: واضح‌ترین دلیل این اختلاف زیاد، نداشتن آمار دقیق و درست است؛ بنابراین نتیجه‌گیری‌های آنها قابل استناد نیست و این نشریه‌های بین‌المللی براساس حدس‌ و گمان خود اقدام به اظهار نظر درباره تولید کشورهای عضو اوپک می‌کنند که این ارقام منطبق با واقعیت نیست.

او میزان پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید در ماه سپتامبر را براساس برآوردهای غیر رسمی، حدود ۶۵درصد دانست و درباره وضعیت کنونی قیمت جهانی نفت توضیح داد: به‌طور معمول عوامل بنیادین و غیر بنیادین در تعیین قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر دارند و به‌این ترتیب نوسان قیمت نفت امری طبیعی است، ولی نکته مهم محدوده نوسان قیمت است.

نماینده ایران در اوپک درباره تصمیم احتمالی اعضای اوپک در نشست بعدی که ۲۲ دسامبر ۲۰۰۹ در آنگولا برگزار خواهد شد، اعلام کرد: تاکنون اعضا در اظهار نظرهای خود گفته‌اند که شرایط بازار در نشست آتی بررسی خواهد شد و چنانچه کمبود نفت در بازار دیده شود و نیاز به افزایش تولید بوده و ذخیره‌سازی‌ها در سطح بالایی نباشد، سقف تولید افزایش خواهد یافت و در غیر این‌صورت، سقف تولید ثابت نگه داشته می‌شود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به تولید اضافی نیست، گفت: به‌طور طبیعی در دوحالت افزایش سقف تولید خواهیم داشت. نخست در شرایطی که بازار با کمبود نفت مواجه باشد و دوم در شرایطی که افزایش تقاضا ایجاد شده باشد؛ ولی افزایش تولید به‌منظور کاهش قیمت‌ها امری قابل قبول نخواهد بود.