وزیر پیشنهادی نفت دولت دهم با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت تا سال ۹۳، راهکارهای جذب این میزان سرمایه را تشریح کرد. سید مسعود میر کاظمی در گفت‌وگو با مهر در تشریح برنامه‌های خود برای تامین مالی اجرای طرح‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی در دو بخش بالادستی و پایین‌دستی، گفت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها روش‌های مختلفی همچون پیش‌فروش محصولات، دریافت‌های ناشی از صادرات میعانات گازی، پوشش اعتباری موسسه‌های بین‌المللی صادر‌کننده اعتبار، انتشار اوراق مشارکت و قرضه بین‌المللی، پذیره نویسی در بازارهای اولیه و ثانویه و تامین مالی از طریق بازگرداندن سرمایه‌های حاصل از واگذاری‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به برنامه پیش‌بینی شده برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در دولت دهم، اظهار داشت: از این رو سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه بخش بالادستی نفت طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ در قالب توسعه میادین، نگهداشت توان تولید در مجموع حدود ۵۲‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلار برآورد می‌شود. میرکاظمی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلی نظام اقتصادی کشور خودکفایی از واردات فرآورده‌های نفتی است، تصریح کرد: در این رابطه پیش‌بینی شده که سهم وزارت نفت در تامین سرمایه موردنیاز در بخش پایین‌دستی نفت در سال‌های ۸۹ تا ۹۳حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار باشد. به گفته این عضو کابینه دولت نهم، بخش عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های ساخت پالایشگاه‌های جدید، توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود و طرح‌های بنزین‌سازی انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت نفت در ادامه از برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۸۷میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلاری در بخش توسعه میادین گازی خبر داد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری باید طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ در قالب توسعه میادین و نگهداشت توان تولید گاز در کشور انجام شود.

میر کاظمی در ادامه در تشریح سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه بخش پایین‌دستی صنعت گاز کشور توضیح داد: باید طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ در قالب احداث پالایشگاه‌های جدید گازی، توسعه پالایشگاه‌های موجود، افزایش طول و ظرفیت خطوط انتقال فشار قوی گاز کشور و توسعه شبکه گاز در شهرها و روستاها در مجموع حدود ۲۳‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.وی همچنین با بیان اینکه برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور طی فعالیت‌های دولت دهم در مجموع برآورد جذب حدود ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، یادآور شد: اما با توجه به روند ساخت واحدهای پتروشیمی برای توسعه جامع‌تر این صنعت کار آفرین بیش از برآوردهای صورت گرفته نیاز به سرمایه‌گذاری است که باید برای تامین کامل این سرمایه‌ها راهکارهای مختلفی تعریف و اجرا شود.