کلاف بنزین در مجلس

نمایندگان مجلس دیدگاه یکسانی درباره تامین بودجه واردات بنزین ندارند

گروه انرژی- در حالی‌که که تنها یک ماه به اعلام مجدد سهمیه بنزین خودرو‌های شخصی باقی مانده، راه‌حل‌های متفاوتی از سوی مسوولان برای تامین بنزین مورد نیاز مردم مطرح می‌شود. در پی اعلام دو پیشنهاد از سوی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش‌های متفاوتی را در این زمینه اظهار داشتند.

بر مبنای این دو پیشنهاد در صورتی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شهریور ماه به نتیجه نرسد یا باید سهمیه‌ها را کاهش داد و طبق قانون مصوب عمل کرد یا اگر دولت تشخیص دهد که کاهش سهمیه بنزین به مردم فشار وارد می‌آورد، باید دولت متممی به مجلس برده و خواستار واردات بنزین شود.

در این رابطه سیدعماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و در پاسخ به این سوال که آیا ارائه متمم بودجه واردات از سوی دولت به مجلس قانونی است، اظهار داشت: طبق قانون مصوب بودجه ۸۸ تامین بنزین مورد نیاز باید از طریق تولید داخل صورت گیرد و بودجه جهت واردات بنزین اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: اما دولت تا به امروز بر اساس بودجه ۸۸ عمل نکرده و تخلف داشته است. نماینده مردم قروه افزود: بر این اساس مجلس مخالف ارائه متمم بودجه از سوی دولت است. بنابراین دولت یا باید قانون را مراعات کند و یا اینکه به فعالیت‌های خود به صورت اتوماتیک ادامه دهد.

حسینی تصریح کرد: تا امروز نهاد‌های نظارتی درخصوص عملکرد دولت جهت واردات بنزین واکنشی نشان نداده و با توجه به قانون بودجه ۸۸ نسبت به ارائه متمم نیز حساس است. اگر چه دولت برای سهمیه مورد نیاز مردم در نیمه دوم سال راه حل دیگری نیز ندارد.

وی در مورد راه حل دیگر در مورد کاهش سهمیه‌های بنزین اظهار داشت: اگر دولت بخواهد سهمیه‌ها را کاهش دهد، باید آن را به کمتر از نصف برساند. در واقع مجلس از ابتدا تمایل به کاهش سهمیه به صورت تدریجی داشت اما در حال حاضر به دلیل اینکه کاهش زیاد سهمیه بنزین به مردم فشار می‌آورد، مجلس در حال حاضر با کاهش سهمیه‌ها نیز موافق نیست.

وی در ادامه در مورد مراحل لایحه هدفمند کردن یارانه اظهار داشت: هنوز این لایحه به صحن علنی مجلس نیامده و در کمیسیون‌های ویژه در حال بررسی است، بنابراین دولت بهتر است برای ۶ ماه دوم سال نیز جهت تامین بنزین مورد نیاز مردم به شیوه قبلی خود ادامه دهد.

در این بین به نظر می‌رسد که در خصوص ارائه متمم بودجه واردات مجلسی‌ها نظرات متفاوتی دارند، به گونه ای که یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده است که اگر دولت بخواهد به قانون کنونی عمل کند، سهمیه بنزین باید به ۵۰ تا ۷۰ لیتر کاهش خواهد یابد که این مقدار نمی‌تواند جوابگوی مردم باشد. به همین دلیل دولت ناچار است برای ثابت نگه داشتن سهمیه به مجلس متمم ارائه کند. عزت‌الله یوسفیان اظهار داشت: در بودجه سال ۸۸ کل کشور مجلس برای واردات بنزین سقف معینی را تعیین کرده است.

وی افزود: بنابراین دولت موظف شد از هیچ‌گونه منبعی بیش از حد مجاز برای بنزین هزینه نکند و باید گفت که اکنون دست دولت بسته است و از طرفی نیز مواجه است با نیاز مردم برای مصرف بنزین.

یوسفیان خاطر نشان کرد: شرایط به گونه‌ای است که دولت نمی‌تواند سهمیه مورد نیاز مردم را کم کند، زیرا اکنون در اواخر فصل تابستان هستیم و مردم سفرهای خود را انجام داده‌اند و دولت ناگزیر است برای ثابت نگه داشتن سهمیه بنزین به مجلس متمم ارائه کرده و مجلس نیز چاره‌ای جز تصویب متمم ندارد.

از سوی دیگر یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نیز در این زمینه اظهار داشت: اگر دولت به این نتیجه برسد که برای تامین نیاز مردم از کشورهای دیگر بنزین وارد کند، حتما باید این کار با مجوز مجلس صورت پذیرد.

حسن شبانپور گفت: ارائه متمم به مجلس برای واردات بنزین با توجه به اینکه تنها ۵ ماه از سال گذشته است، کار درستی نیست، اما چون موضوع مربوط به بنزین یعنی یک کالای اساسی است، مجلس حتما دولت را در این زمینه همراهی خواهد کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با توجه به تحریم بنزین از سوی سنای آمریکا خاطر نشان کرد: تحرکاتی که اخیرا در دنیا برای تحریم صادرات بنزین به ایران در حال رخ دادن است، هیچ نتیجه ای را در بر نخواهد داشت، زیرا اکنون ذخایر بنزین ایران کفاف مصرف کنونی را خواهد داد.

شبانپور با اشاره به طرح منطقه‌ای کردن کارت هوشمند سوخت خودروهای عمومی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم زیادی از سوخت توسط قاچاقچیان از کشور خارج می‌شد، دولت تصمیم گرفت کارت هوشمند سوخت مناطق مرزی را به صورت منطقه‌ای درآورد. به گونه‌ای که خودروهای عمومی تنها می توانند در منطقه خود سوختگیری کنند.

وی افزود: مجلس از این کار دولت حمایت می‌کند، زیرا با آغاز چنین کاری به مقدار زیادی از قاچاق سوخت جلوگیری خواهد شد.