گروه صنعت‌ومعدن- صابر دری‌نژاد: به دنبال بروز تاخیر در معرفی برنده نهایی مزایده معدن انگوران، برخی منابع خبری از ورود مراحل اجرایی مزایده به فاز جدیدی خبر می‌دهند. به گزارش خبرنگار ما، این روزها حواشی پیرامون فرجام مزایده معدن انگوران به دلیل اطلاع‌رسانی کدر و غیر‌شفاف به

اوج خود رسیده؛ به گونه‌ای که پرونده مزایده این معدن در حال بررسی مجدد در دیوان محاسبات است.

پروژه مهم، حساسیت ویژه

معاون حقوقی دیوان محاسبات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه مزایده معدن انگوران به عنوان یک پروژه مهم تحت‌نظارت ویژه دیوان محاسبات است، خاطرنشان می‌کند: «با توجه به حساسیت‌های افکار عمومی در مورد واگذاری این معدن، دیوان محاسبات علاوه‌بر نظارتی که به طور معمول بر تمام واگذاری‌ها دارد، با حساسیت بیشتری مشغول نظارت بر واگذاری این معدن است؛ چرا که این مزایده دقت بیشتری می‌طلبد».

ورود عملیاتی

«فریدون همتی» با اشاره به اینکه دیوان محاسبات فارغ از فضای رسانه‌ای مشغول بررسی دقیق روند برگزاری این مزایده است، می‌گوید: «اگر به مشکل خاصی در زمینه روند برگزاری مزایده برسیم، یا اگر به این نتیجه برسیم که در این مزایده حقوق بیت‌المال نادیده گرفته شده است، به طور قطع پیش از نهایی شدن مزایده ورود عملیاتی خواهیم کرد؛ البته ناگفته نماند که تا به حال مورد مشکوکی در مورد روند برگزاری این مزایده مشاهده نشده است».

واکنش به مصاحبه

از سوی دیگر، نایب‌رییس خانه سرب ‌و روی ایران نیز درباره پرونده مزایده انگوران می‌گوید: « شنیده‌ام که پرونده مزایده انگوران در حال بررسی دوباره در دیوان محاسبات است، اما واقعا نمی‌دانم چه کسی یا کسانی دست به این کار زده‌اند. البته این امکان نیز وجود دارد که این سازمان بر اساس وظایفی که دارد به صورت علی‌الراس اقدام به بررسی دوباره مزایده کرده باشد».

«علی وثیقی مطلق» در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان می‌گوید: «آقای رضایی به تازگی عنوان کرده است که قیمت ماده معدنی انگوران را شرکت توسعه معادن روی تعیین خواهد کرد. این در حالی است که پیش از این یکی از شروط مزایده تعیین قیمت ماده معدنی انگوران از سوی ستاد سیاستگذاری سرب و روی کشور بوده است. البته شاید ایشان ورای قصدشان این مطلب را عنوان کرده‌اند، اما باید بدانند خوانندگان چیز دیگری از این صحبت‌ها برداشت می‌کنند».

وثیقی مطلق ادامه می‌دهد: «شاید به خاطر همین قبیل مسائل است که مراجع نظارتی ذی‌ربط به این فکر افتاده‌اند که ممکن است با این واگذاری یک بار دیگر صنعت سرب‌ و روی کشور دچار آشفتگی شود. البته ناگفته نماند که مراجع ذی‌ربط این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا منافع صنعت سرب‌ و روی کل کشور در این مزایده دیده شده است یاخیر. درباره معدن انگوران بحث اینجاست که واگذاری معدن انگوران رانتی ایجاد نکند و یک بخشی از صنعت را دچار زلزله نکند؛ چراکه کل صنعت سرب‌ و روی کشور بر پایه معدن انگوران شکل گرفته است».

نایب‌رییس انجمن سرب ‌و روی با بیان اینکه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اطلاعات کافی در مورد معدن انگوران دارند، خاطرنشان می‌کند: «امیدوارم که سازمان بازرسی نیز به نتیجه‌ای برسد که به مصلحت صنعت سرب‌ و روی کشور باشد».

وثیقی مطلق در پایان سخنانش همه کسانی را که به نحوی در ارتباط با این مزایده هستند، دعوت به اجماع می‌کند و می‌گوید: «مسوولان سازمان توسعه معادن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و تمامی واحدهای عضو کنسرسیوم بیایند و با مصلحت اندیشی در مورد منافع صنفی و ملی برای معدن انگوران تصمیم‌گیری کنند».

یا مزایده یا ترک مزایده

از سوی دیگر، رییس انجمن سرب‌وروی کشور نیز در رابطه با مزایده معدن انگوران، می‌گوید: «با توجه به انتقاداتی که در مورد این مزایده وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد که مزایده معدن انگوران انجام شود. افزون بر اینکه از همان ابتدا ما مخالف برگزاری مزایده بودیم و اعتقاد داشتیم معدن انگوران به هر شکلی که قانون اجازه می‌دهد، باید به کل فعالان سرب‌وروی کشور برسد، حال می‌خواهد از راه برگزاری مزایده باشد یا از راه ترک تشریفات مزایده».

«یوسف مرادلو» با اشاره به حواشی پیرامون مزایده معدن انگوران به یک ضرب‌المثل اکتفا می‌کند و می‌گوید: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها».

برگزارکننده پاسخگو باشد

به گزارش خبرنگار ما، تعلل در اعلام برنده نهایی مزایده از بلاتکلیفی شرکت‌کنندگان در این مزایده را در پی داشته است و از سوی دیگر نیز به حواشی به پیرامون آن دامن زده است.

در همین رابطه یک عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به تعلل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در اعلام برنده مزایده می‌گوید: «اگر این مزایده به صورت قانونی برگزار شده است که باید برنده آن اعلام شود، اما اگر غیرقانونی بوده است باید باطل اعلام شود تا تولید‌کنندگان و سهامداران بلاتکلیف نمانند».

«ابراهیم جمیلی»، خاطرنشان می‌کند: «این تعلل باعث شده است شایعه در بازار حکم فرمایی کند. در حال حاضر همه کسانی که در ارتباط با این مزایده هستند در بلاتکلیفی هستند که این مساله ناکارآمدی سیستم را نشان می‌دهد».

جمیلی با اشاره به اینکه متاسفانه تا به حال هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی شفافی در رابطه با این مزایده انجام نشده است، به صراحت اعلام می‌کند: «مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به صورت شفاف هرآنچه را که پیرامون این مزایده اتفاق افتاده است، بازگو کند و در این مورد پاسخگو باشد».

به گزارش خبرنگار ما، چندی پیش یک خبرگزاری گزارشی هدفمند با محور غیرمنطقی بودن قیمت مزایده معدن را منتشر کرده بود که در محافل خبری مقامات رسمی، اطلاعات این گزارش را غیر‌کارشناسی عنوان کردند.