گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: با وجود گذشت بیش از دو هفته از زمان برگزاری مزایده پر سر و صدای معدن انگوران؛ اما هنوز برنده نهایی این مزایده به صورت رسمی اعلام نشده است. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود، اعلام برنده نهایی این مزایده حداکثر به یک هفته تا ده‌روز زمان نیاز دارد. تعلل شرکت برگزارکننده مزایده در اعلام رسمی برنده نهایی مزایده معدن انگوران حواشی فراوانی را پیرامون آن به وجود آورده است؛ به گونه‌ای که این روزها مدیران ارشد دو شرکت رقیب حاضر در این مزایده اظهار نظرهای متفاوتی درباره این مزایده ارائه می‌کنند. موضوع تا آنجا پیش رفته است که به دلیل انتشار اطلاعات تایید نشده، نماد یکی از این شرکت‌ها در بورس تحت تاثیر خبرهای ضد و نقیض مربوط به واگذاری این معدن قرار گرفته است.اما برنده مزایده انگوران کیست؟ زمانی که روز گذشته از مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (به عنوان مجری اصلی برگزاری مزایده) جویای زمان دقیق اعلام برنده نهایی مزایده معدن انگوران می‌شویم، «اردشیر سعد محمدی» به این جمله کوتاه اکتفا می‌کند: «به روابط عمومی مراجعه کنید نه من». ناگفته نماند که ۱۴ روز پیش و در روز برگزاری مزایده انگوران، مسوولان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اجازه ورود خبرنگاران رسانه‌های نوشتاری را به محل برگزاری مزایده نداده بودند و سهم رسانه‌ها از این مزایده فقط چهار دوربین صدا و سیما بود.براساس این گزارش مزایده واگذاری معدن انگوران چندی پیش در حالی برگزار شد که شرکت توسعه معادن روی با ۱۸۶میلیارد تومان بالاترین پیشنهاد را برای واگذاری، و شرکت صنعتی و معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد نیز با پیشنهاد ۱۸۰میلیارد تومانی دومین پیشنهاد را ارائه داده بود.

یک حرفی بزنید

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد که یکی از سه شرکت حاضر در این مزایده است، در رابطه با عدم اعلام برنده نهایی مزایده به خبرنگار ما می‌گوید: «اینها باید ظرف ۱۰ روز آینده، چه مثبت و چه منفی یک حرفی بزنند؛ چراکه درست نیست شرکت کنندگان را در بلاتکلیفی بگذارند.»

«یوسف مرادلو» با بیان اینکه شرکت صنعتی و معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد تا زمان اعلام برنده نهایی مزایده به رایزنی‌های خود برای برنده شدن ادامه خواهد داد، می‌گوید: پیشنهاد ما این است که معدن انگوران به کل فعالان صنعت سرب و روی کشور که در غالب این شرکت گرد هم آمده‌اند، واگذار شود. در حال حاضر ۵۲ واحد تولیدی و فرآوری سرب و روی تحت پوشش این شرکت قرار دارد؛ به گونه‌ای که ۷ شرکت زیرمجموعه توسعه معادن روی نیز، تحت پوشش سرب و روی پاسارگاد قرار دارند.

مابقی تماشاچی...

وی ادامه می‌دهد: «امروز اگر صنعت سرب و روی کشور در جایگاه قابل قبولی قرار گرفته و از یک واردکننده در سال‌های نه چندان دور به یک صادرکننده تبدیل شده است، نتیجه زحمات همه فعالان این حوزه است. بنابراین دور از انصاف است که حالا که وضعیت به حالت نرمال بازگشته این معدن به یک عده‌ای برسد و بقیه تماشاچی شوند. اگر این شرکت به همه فعالان حوزه سرب و روی برسد، یک خصوصی‌سازی واقعی و یک توزیع عادلانه اتفاق خواهد افتاد . همچنین گلوگاهی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد.»

والله سود نمی‌خواهیم

وی اعلام می‌کند: «والله و باالله ما سود معدن را نمی‌خواهیم. سود معدن در اختیار دولت باشد که هر کاری می‌خواهد انجام بدهد. ما فقط می‌خواهیم معدن در اختیار کل صنعت سرب و روی قرار بگیرد تا با مدیریت مواد اولیه و سود از تولید درآمد ایجاد کند و نه از فروش مواد خام.»

حرف و حدیث

مرادلو در رابطه با روند برگزاری مزایده خاطرنشان می‌کند: «به هر حال حرف و حدیث‌هایی در این رابطه وجود دارد»؛ اما در پاسخ به این سوال که چه حرف و حدیث‌هایی در رابطه با این واگذاری وجود دارد، می‌گوید: «شما زحمت بکشید این قضیه را از جاهای دیگری پیگیری کنید. چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است.»وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه وضعیت مزایده انگوران حساس است، خاطرنشان می‌کند: «امیدواریم که این قضیه ختم به خیر شود و مشکلاتی که صنعت سرب و روی در گذشته با آن دست به گریبان بود، حل شود و حرف و حدیث‌ها خاتمه یابد.»

دست‌هایی در کارند

از سوی دیگر، مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان اصلی‌ترین سهامدار شرکت توسعه معادن روی، چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: «دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد معدن انگوران به توسعه معادن روی برسد؛ در حالی که این واگذاری در فرآیند انجام یک تشریفات قانونی انجام شده و هیچ خدشه‌ای نمی‌توان به آن وارد کرد؛ اما اگر فعالیت‌های پشت پرده برای جلوگیری از انجام این واگذاری ادامه یابد، عواملی که موجب شد تا دیواره شمالی معدن انگوران فروریزد، بیان می‌شود.»

«عیسی رضایی» خاطرنشان می‌کند: «معادن روی پس از طی همه مراحل قانونی در میان دو رقیب دیگر توانسته با اعلام بیشترین پیشنهاد، در مزایده برنده شود و اگر شخصیت‌های حقوقی دیگر هم برنده نشده‌اند، نباید به دنبال خدشه وارد کردن بر فرآیند مزایده باشند و آنها باید قبل از برگزاری مزایده به فکر راهکارهایی می‌بودند که بتوانند به صورت قانونی در مزایده برنده شوند.»

این سومین بار است

وی با بیان اینکه این سومین باری است که در برابر واگذاری انگوران به معادن روی مقاومت می‌شود، می‌گوید: دکتر احمدی‌نژاد در سال ۸۶ هنگام سفر به زنجان در ماهنشان طی سخنانی اعلام کرد که انگوران باید به شرکتی که دارای ۱۳۴هزار سهامدار است، واگذار شود. این موضوع در آن موقع در جلسه هیات دولت در استان به تصویب رسید؛ اما گروهی که مصوبه دولت را در حال عملی شدن می‌دیدند، با رایزنی‌های فراوان تلاش کردند تا چنین اتفاقی عملی نشود و حتی گفتند که هیات‌مدیره وقت توسعه معادن روی مورد وثوق نیست؛ اما بعد که هیات‌مدیره تغییر کرد، هیچ اتفاقی رخ نداد.رضایی ادامه می‌دهد: پس از آنکه مصوبه سفر اول ریاست‌جمهوری به زنجان با تلاش گروهی خاص عملی نشد، در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان هم تلاش‌هایی انجام شد تا توسعه معادن روی به حق از دست رفته خود برسد؛ اما در آن زمان نیز بهانه‌هایی آوردند؛ اما باز هم موضوع واگذاری معدن به جایی نرسید. بعد از آن استاندار زنجان به ما اعلام کرد که اگر در قالب کنسرسیوم به دنبال واگذاری معدن باشید، به نتیجه می‌رسید. ما این پیشنهاد را قبول کردیم تا در قابل کنسرسیومی درخواست واگذاری معدن را مطرح کنیم که این تلاش‌ها با محوریت استاندار هم به نتیجه‌ای نرسید.

دوباره همان گروه

مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان می‌افزاید: پس از آنکه تلاش‌ها برای واگذاری انگوران به نتیجه‌ای نرسید، هیات کارشناسی ۷نفره‌ای تشکیل شد تا پس از قیمت‌گذاری، معدن در قالب مزایده به فروش برسد که ابتدا این هیات، معدن را ۱۲۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرد؛ اما تهیه و تولید مدعی بود که ارزش معدن بالاتر از اینها است. پس از آن دو نفر دیگر به این هیات کارشناسی اضافه شد و بالاترین قیمتی که از سوی این هیات ارائه شد، رقمی معادل ۱۵۵میلیارد تومان بود و پس از آن مزایده بر پایه این قیمت شکل گرفت و توسعه معادن روی با پیشنهاد ۱۸۶میلیاردتومانی برنده مزایده شد؛ اما دوباره همان گروه مخدوش بودن مزایده را مطرح کردند.

موافقت رییس‌جمهور

اما در مقابل این اظهارات مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد می‌گوید: در همایشی که به مناسبت روز صنعت و معدن انجام شد، ما با آقای احمدی‌نژاد در این باره صحبت کردیم و ایشان موافقت کردند و از آقای محرابیان درخواست کردند این قضیه را در هیات دولت مطرح کنند؛ نتیجه آنکه واگذاری انگوران به کنسرسیوم فعالان سرب و روی به معاون معدنی وزارت صنایع سپرده شد. آقای سمیعی‌نژاد نیز با مطرح کردن واگذاری معدن به کنسرسیوم در ستاد سیاست‌گذاری سرب و روی کشور تصویب کرد که این اتفاق بیفتد و معدن خارج از بحث مزایده و تشکیلات دولتی به این کنسرسیوم برسد که در آن تمام فعالان خرد و کلان، بزرگ و کوچک و قدیمی و جدید حوزه سرب روی جمع شده‌اند.اما پس از مدتی قرار شد که معدن از طریق مزایده واگذار شود.