تعرفه ۴۰درصدی برای برخی‌محصولات

گروه صنعت و معدن- اینها برخی از اظهارات رییس انجمن صنایع لوازم خانگی درباره آخرین وضعیت تولید لوازم خانگی در کشور است: «راندمان تولید کارخانه‌های داخلی تولیدکننده۵۰درصد ظرفیت است.»، «همه واحد‌ها در حاشیه زیان هستند.»،«۹۰درصد محصولات تحت لیسانس شرکت‌های خارجی است.» ابوالفضل روغنی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری انجام شده در صنعت لوازم خانگی طی سه دهه اخیر قابل‌توجه نبوده است، افزود: اکثر شرکت‌های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی متعلق به قبل از انقلاب است که هم اکنون به دلیل فرسودگی نیازمند نوسازی هستند، ولی با توجه به اینکه کار بازسازی در مورد این واحدها صورت نگرفته، تولید کنندگان داخلی در رقابت با واحدهای خارجی عقب مانده‌اند.

به گفته وی خرید لوازم خانگی توسط مردم تابع سلیقه است و در حال حاضر چین، کره، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی محصولات مطابق با سلایق مردم ایران را تولید و نیاز ما را تامین می‌کنند. وی در گفت و گو با فارس، با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی در حاشیه زیان قرار دارند، تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی دچار بحران نقدینگی است و بانک‌ها به شرطی حاضر به پرداخت تسهیلات به واحدها هستند که بدهی قبلی نداشته باشند.

نیاز ۳‌میلیارد دلاری

رییس انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: در صورتی که ۵/۲ تا ۳‌میلیارد دلار به عنوان سرمایه در گردش به صنعت لوازم خانگی کشور تزریق شود، بخش وسیعی از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد. روغنی از ارائه پیشنهاد افزایش ۳۵ تا ۴۰‌درصدی تعرفه واردات برخی محصولات ساخته شده لوازم خانگی از سوی انجمن لوازم خانگی به کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: در این پیشنهاد، موضوع کاهش تعرفه مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی نیز ارائه شده است.

تسهیلات به لوازم خانگی نرسید

روغنی در ادامه با اشاره به رتبه چهارم صنعت لوازم خانگی در اشتغالزایی کشور تصریح کرد: ۸۵ تا ۹۰‌درصد محصولات لوازم خانگی ایران تحت لیسانس شرکت‌های خارجی تولید می‌شوند.

وی در خصوص بهره‌مندی صنعت لوازم خانگی از تسهیلات هفت میلیارد دلاری سرمایه در گردش صنایع نیز اظهار داشت: از این رقم سهمی به کارخانه‌های لوازم خانگی نرسید، عدم بدهی معوق شرکت‌ها یکی از ضوابطی است که برای تخصیص این اعتبار تعیین شده و به این ترتیب هیچ شرکتی موفق به دریافت چنین تسهیلاتی نمی‌شود.

به گفته روغنی هم‌اکنون حداکثر ۵۰درصد ظرفیت واحدهای لوازم خانگی کشور فعال است و طی هفت سال اخیر دو تا سه کارخانه تولید محصولات خانگی تعطیل شده‌اند که یخچال‌سازی لرستان از آن جمله است.