معاون اقتصادی وزیر صنایع:

این سوال نیاز به کار کارشناسی دارد گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو با محوریت آگاه‌سازی مشتریان از حقوق خود و نیز ارتقای سطح خدمات پس از فروش در حال نگارش است و برخی بندهای آن به تصویب رسیده است. بر همین اساس، افشین روغنی معاون وزیر صنایع و معادن روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین مصوبات کارگروه حمایت از تولید گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو طی جلسات آینده کارگروه حمایت از تولید نهایی خواهد شد؛ ضمن اینکه هم‌اکنون ۳ تا ۴ موضوع در کارگروه فرعی حمایت از تولید مورد بررسی قرار گرفته است و قطعا باید مورد تایید کارگروه اصلی قرار گیرد.

قانونی برای حمایت

از مصرف‌کنندگان خودرو

وی اظهار داشت: قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو همان طور که از نامش پیدا است، قطعا به فکر حقوق مصرف‌کنندگان است، این درحالی است که بعد از مسکن، گران‌ترین کالا در سبد مصرفی خانوارها، خودرو است.

نگارش آیین‌نامه اجرایی

وی افزود: هم‌اکنون این آیین‌نامه در حال نگارش است، این درحالی است که مردم باید به خاطر داشته باشند که ایران کشوری بوده که در گذشته تنها خودروی پیکان تولید می‌کرد، در آن زمان مصرف‌کنندگان باید ۳۰‌هزار تومان واریز می‌کردند و شاید ۳ سال بعد نوبت تحویل خودروشان می‌رسید؛ اما هم‌اکنون سبد متنوعی برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.

وی تاکید کرد: توسعه باید به صورت کمی ‌و کیفی صورت گیرد؛ چراکه تا توسعه محصولات رخ ندهد قطعا نمی‌توان هزینه تمام شده را کاهش داد و کیفیت را بالا برد.

آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان به حق خود

به گفته روغنی، یکی دیگر از مواردی که در این کارگروه به بحث گذاشته شد موضوع آگاهی خریداران خودرو از حقوق خود است؛ چراکه اگر همه خریداران از حقوق خود مطلع باشند قطعا حق خود را مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس خریدار در هنگام خرید خودرو باید دفترچه حاوی مفاد آیین‌‌نامه‌ قانون حمایت از مصرف‌‌کنندگان خودرو را دریافت کند. همچنین نمایندگی‌ها نیز مکلف شده‌اند این آیین‌‌نامه را در معرض دید عموم‌گذارند. وی گفت: آیین‌‌نامه‌ اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مفادی درباره‌ ایجاد سامانه‌های رایانه‌ای، نحوه‌ خدمات رسانی توسط نمایندگی‌های مجاز، نحوه نظرسنجی از خدمات گیرندگان و همچنین نحوه‌ پرداخت خسارت خواب خودرو ذکر شده است.

تصویب ۴۲ ماده از آیین‌نامه

وی اظهار داشت: تاکنون ۴۲ ماده از آیین‌‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. روغنی خاطرنشان کرد: در زمینه قیمت‌‌گذاری مربوط به پیش‌‌فروش خودرو نیز قرار است برای پیش فروش و شرایط آن تصمیماتی در کمیته خودرو گرفته شود تا خودروسازان ملزم به اجرای آن شوند؛ البته تاکنون تصمیمی در رابطه با فروش نقدی گرفته نشده است. معاون وزیر صنایع و معادن در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه در آیین‌‌نامه راجع به تعرفه واردات خودرو بحثی شده است یا خیر گفت: در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو بحثی درباره تعرفه واردات خودرو و چگونگی تعیین آن نشده است.

قیمت با‌کیفیت متناسب است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا فکر می‌کنید قیمت خودروهای ساخت داخل تناسبی با کیفیت آنها دارد یا خیر، تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که این سوال نیاز به کار کارشناسی دارد.

جایگزین مدیرعامل سایپا

روغنی گفت: تعیین مدیرعامل شرکت سایپا بر عهده سهامداران آن؛ یعنی ایدرو، شستا و گروه بهمن است؛ اما براساس آخرین اطلاع تاکنون مدیرعامل این شرکت تعیین نشده است.

برای L-۹۰ تجمیعی در کار نیست

معاون وزیر صنایع و معادن درباره آخرین وضعیت بررسی پیشنهاد تولید تندر-۹۰ در یک کارخانه نیز عنوان کرد: پیشنهاد تجمیع تولید تندر-۹۰ در یکی از کارخانه‌های ایران خودرو یا سایپا همچنان در حال بررسی‌ بوده و هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

مسوول حرف دیگران نیستم

وی درباره اظهارات اخیر مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر تعطیلی برخی از سایت‌های زیان‌ده این شرکت عنوان کرد: هر کسی هر مطلبی عنوان کند، باید مسوول حرفش باشد! من نیز همان‌طور که قبلا گفته‌ام اعلام می‌کنم که کلیه تصمیم‌گیری‌ها در ایران خودرو طبق برنامه بوده و اظهارات مسوولان این شرکت نیز در چارچوب برنامه‌های این شرکت است.